Perheessä kaikki ulkoisesti hyvin, mutta sisällä kiehuu
Olemme mieheni kanssa olleet yhdessä yli viisi vuotta, meillä on kaksi yhteistä lasta ja yksi lapsi aiemmasta suhteestani. Tapasimme esikoiseni ollessa pieni vauva, lapseni biologinen isä ei ole ollut kuvioissa sen jälkeen, kun raskaus tuli ilmi. Mieheni on kasvattanut lasta omanaan suhteemme alusta asti.
Rakastuin mieheeni hänen ihanan luonteensa takia, hän tuli toimeen kaikkien kanssa, auttoi mielellään ihmisiä niin tuttuja kuin vieraitakin, hän oli ennakkoluuloton, hauska ja kovin pidetty ihminen. Tunsin olevani turvassa hänen kanssaan ja koin, että hän on minulle se oikea kenen kanssa haluan perustaa perheen ja hankkia yhteisen kodin.
Olen kärsinyt masennuksesta ihan teinistä asti, välillä on hyviä jaksoja välillä huonompia. Talvella tuli täysi romahdus, olin jatkuvasti itkuinen, hyvä, jos jaksoin nousta sängystä aamuisin, juuri ja juuri sain hoidettua välttämättömimmät kotityöt, lasten kanssa en jaksanut mitään ylimääräistä vain perusasiat: ruokaa, vaipanvaihdot jne. Minulle tuli järjenvastaisia pelkoja, jos mieheni ei vastannut ensi yrittämällä puhelimeensa työpäivän aikana aloin käydä mielessäni läpi mitä kaikkea kamalaa hänelle on voinut sattua. Ulkona liikuin vain hoitamassa pakolliset asiat, silloinkin säikyin jokaista vastaantulijaa, säikyin, jos läheisessä pusikossa rapsahti, pidin lapset tiukasti lähelläni, koska pelkäsin, että heille sattuu jotain. Olotilani oli aivan kamala, olin jatkuvasti peloissani ja näin mielessäni elävästi mitä kaikkea miehelleni tai lapsilleni voi tapahtua. Jatkuva pelkääminen ja ahdistus oli todella uuvuttavaa ja purin ahdistustani mieheeni huutamalla ja valittamalla kaikesta. Mieheni ei ollenkaan käsittänyt tilaani, hän lähinnä vain nauroi oloilleni ja tuntemuksilleni, kun yritin niistä puhua. Lopetin puhumisen ja pidin asiat sisälläni. Kävin terapiassa ja yritin siellä purkaa tuntemuksiani. Nyt olen käyttänyt mielialalääkkeitä viisi kuukautta ja niistä on ollut suuri apu. Tunnen itseni melkein ”normaaliksi”, mikä sitten lie normaalia. Pystyn ulkoilemaan lapsieni kanssa ja hoitamaan asioitani. En enään koe jatkuvaa pelkoa, vaan tämän hetken pelkoni ovat luonnollisia pelkoja joita kuvittelisin kaikilla meillä olevan. Nyt voin kulkea ulkona ilman, että pitää jatkuvasti vilkuilla ympärille peloissaan.
Nyt minulla on kaikki hyvin, mutta minusta tuntuu, että mieheni on kärsinyt pahasti tilanteesta. Minun ollessa pahimmillani pelkojeni ja ahdistukseni kanssa, hän oli se joka piti kotia siistinä, vei lapsia ulos jne. Minä sen sijaan saatoin palkita hänet haukkumalla ja huutamalla. Minun silmissäni mies on muuttunut, hän huutaa lapsillemme pienimmästäkin asiasta, hänen otteensa ovat välillä turhan rajuja. Hän saattaa retuuttaa lapsiamme käsistä ja seuraavana päivä käsivarressa käden muotoiset mustelmat. Mieheni on jatkuvasti stressaantunut. Olen koittanut suoda hänelle omaa aikaa: tapaa ystäviään, harrastaa monia eri urheilulajeja ja käy illavietoissa, hän saa viikonloppuisin nukkua pitkään. Tätä nykyä pääasiassa minä hoidan kodin ja lapset, kun kerran kotona olen. Tuntuu ettei mikään auta. Yritän puhua asioista, mutta ei auta, jos vain minä puhun ja mieheni ei sano mitään. Mikäli sanon jotain lapsille huutamisesta tai retuuttamisesta hän vain tokaisee ettei sitten enään ikinä sano lapsille yhtään mitään. Tilanne vain pahenee koko ajan miehelläni napsahtaa päässä alta sekunnissa ja alkaa järjetön raivoaminen.
Vähän aikaa sitten mieheni oli viikon matkalla ja minä olin lasten kanssa kotona. Kotona oli rauhallista ja sopuisaa. Lapset tuntuivat olevan rauhallisempia, kun saivat olla ja elää, ilman, että joku huutaa, jos vahingossa tiputtaa ruokaa pöydälle tms. Mieheni tuli kotiin matkaltaan ja oli yhden illan hyvällä tuulella, jo seuraavana aamuna räjähti nuorelle koiralleme ja heitti koiramme raivopäissään lattiaan. Puutuin asiaan ja sanoin ettei koiraa voi tuolla tavalla käsitellä, mutta hänen mielestään se on ihan ok, koska kuinkas sitä muuten koiraa koulutetaan.
Olen todella huolissani miehestäni ja hänen puhumattomuudestaan. En enään tiedä mitä tehdä ja kuinka häntä auttaa. Rakastan häntä aivan yhtä paljon kuin ennenkin. Olen koittanut puhua hänelle, että menisi juttelemaan ammattiauttajalle ja purkaisi siellä asioita mitä ei voi minun kanssani läpikäydä, mutta siihen vain tuhahtaa ja väittää ettei häntä mikään vaivaa.
Varmasti sekavaa luettavaa, ajatukset vilistää päässäni.