Pitkästä aikaa luin tätä ketjua. Hyvä ketju, ehdottomasti. Tässä lukiessa heräilee ja nousee ajatuksia:
Jos toisella on huono itsetunto, hän syyllistää helposti kumppaniaan. Hän on helposti myös puolustuskannalla heti, jos toisen puheesta on hiukankaan aistittavissa mitään syytökselle haiskahtavaakaan. Meidänhän ei tarvitse puolustella tekemisiämme tai sanomisiamme, jos olemme selkeästi sitä mieltä ja seisomme vahvoin jaloin niiden takana. Tälläinen syyllistäminen ja syyllistyminen kulkevat hyvinkin käsi kädessä. Jos niitä ei havaitse,niin parisuhde voi olla yhtä väärinkäsitystä ja karseaa henkistä väkivaltaa. Tässä on yksi iso pointti parisuhteen onnellisuuden kannalta.
Kun aletaan puhumaan vain siitä, mille minusta tuntuu ja jätetään toisen syyttäminen, voi suhde muuttua radikaalisti parempaan suuntaan. Käytännössä kokeiltu todella hämmästyttävin tuloksin.
Toki siis puhumme tässä taas yksilön hyvästä olosta itsensä kanssa ja kuinka se heijastuu sitten parisuhteeseen. Heijastuu aina.
Sitten on tämä positiivinen palaute toiselle. Sehän on tosi tärkeää ja sillä pääsee hyviin tuloksiin. Kyse on asenteista. Miksi olen tässä suhteessa? jne. Mutta voidakseen antaa toiselle positiivista palautetta ja voidakseen edes huomata näitä asioita, mistä sitä voi antaa, on kai jollaitavalla oltava itse sinut itsensä kanssa. On arvostettava itseä. Silloin ei ole mitään vaaraa, jos toiselle sanookin sen hyvän sanan tai kehun. Eihän se ole pois itseltä.
Kriisissähän tälläinen kaikki on usein vaikeaa, kun ei jaksa nähdä toisessa paljon muuta, kuin sen negatiivisen. Joskus sitä tosin tiedostaa hyvinkin niitä positiivisia asioita, mutta on vain niin sanomattoman väsynyt kaikkeen, ettei jaksa yhdessä
enää mitään yrittää , eikä sanoa toiselle mitään kivaa.
Sanotaanko, että hankala rasti, suhteilu, kun niin monenlaista osuu yhteen ja pitäisi osua, mutta jos osuu, niin eri aikaan tai joskus ei ollenkaan. On tuppisuita, on maratonpuhujia, mököttäjiä, väärinkäsitystä, rakkaudettomuutta, toivoa, vihaa, katkeruutta, masennusta, alkoholismia, erilaisia asenteita, ymmärtämisiä, empatiaa, läheisriippuvuutta, narsismia....lista taitaa olla loputon...mutta silti, tasapainoisia suhteita on, vai onko parempi sanoa, on suhteita, joissa molemmat tekee sen eteen töitä ja ovat valmiita yrittämään, ehkä vihaavat, tappelevat, mutta omaavat myös huumoria ja rakastavata ja jos rakkaus loppuu, vain yrittävät ja rakkaus taas ehkä joskus palaa...osataan myös nauttia hyvistä hetkistä ja siedetään arkea. Loputon arvoitus kumminkin, hyvä parisuhde, ainakin minulle.
Liian kiltti ei saa kuitenkaan olla ja tunteensa on saatava näyttää.
Itse olen jo tehnyt ratkaisuni ja lähtenyt pois tuosta minua kuluttavasta suhteesta. Hyvä ratkaisu ehdottomasti. Piti vain jaksaa itkeä muutama kuukausi, mutta taas ollaan kuivilla.
Jaksan kyllä haaveilla uudesta, toimivasta, hyvästä suhteesta, mutta ajatus sellaisesta tuntuu kuitenkin kaukaiselta ja vaikealtakin, kun sitä niin hirvittävän hyvin tiedostaa kaikenlaisia asioita, mitä suhteeseen kuuluu ja sen dynamiikkaa mikä toimii, mikä ei. On myös raskasta rakastua ja sitten huomata, että ei, ei toimi ei ja taas erota. Pitää siis olla jalat hyvin tukevasti maassa kun miettii suhteeseen lähtemistä. Mutta iloa, iloa saa elämässä olla! Suhteeseen haluaa ehdottomasti sitä ja aion tehdä sen eteen myös töitä, sekä myös ottaa rennosti.
🙂🌻