Parisuhteesta ystävyydeksi?
Kirjoitan tarinani tietenkin itseni takia; voi helpottaa, kun selitän tilanteen ulkopuolisille, ehkä saan itsekin uuden näkökulman asioihin. Tietenkin olisi myös hienoa, jos siihen päälle jollain olisi minulle jotain sanottavaa, tai jos joku saa jotain helpotusta tämän luettuaan, niin kuin itse olen saanut muiden tarinoista. (Varsinkin tämä kolahti minuun: http://elaparemmin.fi/blogi/kuinka-kasitella-eroa/ Hienoa luettavaa.)
Minä ja M seurustelimme kuusi vuotta. Asuimme vuorotellen yhdessä ja eri kaupungeissa. Suhteemme ei koskaan ole ollut kovinkaan symbioottinen, yhteisiä kavereita meillä ei ole, ja molemmilla oli myös omat menot ja tekemiset yhdessäolon lisäksi. Vaikeuksiakin oli, mutta niistä on aina selvitty puhumalla. Olen itse ollut (ainakin omissa silmissäni) se osapuoli, joka on ollut enemmän kiinni suhteessamme. Toisaalta M on luonteeltaan sellainen, ettei ehkä osoita sitä kiinni olemistaan samalla tavalla, eikä osaa kertoa asioistaan tai tunteistaan. Tai näin ainakin luulen, mistä sitä tietää.
Viimeiset 2 vuotta olemme asuneet eri paikkakunnilla, minä muutin opiskelujen perässä muualle. En uskonut suhteemme kaatuvan siihen, olimmehan ennenkin olleet kaukosuhteessa. Ja suhteellisen hyvin meillä menikin, näimme viikonloppuisin, juttelimme viikolla netissä. Oli tosin aikoja, jolloin emme ehtineet nähdä muutamaan viikkoon, emmekä juuri jutelletkaan sinä aikana. M rakastaa työtään, ja välillä uppoutuu siihen niin, ettei muuta maailmaa tunnu olevan.
Tämän vuoden alussa hän muutti kaverinsa luokse, joka tarvitsi uuden kämppiksen. He ovat töissä samalla alalla, viihtyivät hyvin yhdessä ja kotona puuhailivat projekteja yhdessä. Hän alkoi viihtyä kotonaan niin hyvin, ettei enää ikävöinyt minua ja vietti mieluummin aikaansa siellä. Kun hän viikonloppuisin tuli käymään, ei hän tullutkaan enää perjantai-iltana, vaan ehkä yöllä tai seuraavana päivänä, sillä halusi perjantaina käydä saunassa kaverinsa kanssa. Jossain vaiheessa hän alkoi vaikuttaa poissaolevalta, siltä että jokin vaivaa ja ettei häntä oikeastaan huvita olla luonani.
Tässä vaiheessa kaikki varmaan arvaakin, että hän oli tietysti tutustunut ja ihastunut tyttöön kotikaupungissaan. Toukokuun alussa hän kertoi minulle tästä, oli kuulemma jo muutaman viikon ollut tämän kanssa jotain suhteentapaista. Outo poissaolevuus oli johtunut syyllisyydentunteesta, mutta hän ei silti ollut osannut kertoa siitä minulle aiemmin, eihän me oltu nähtykään kuin muutaman kerran sinä aikana.
Tavallaan osasin jo odottaa sitä. M:llä on aiemminkin ollut taipumusta ns. kokeilla rajoja tässä suhteessa. Edellistalvena hän oli ystävystynyt ja viettänyt paljon aikaa toisen tytön kanssa kertomatta minulle siitä mitään. Mitään ystävyyttä kummempaa siinä ei kuulemma kuitenkaan ollut tapahtunut. Aiemmin on myös ollut jotain pientä, mutta aina olen antanut sen anteeksi, kun hän on vakuuttanut, ettei se ole mikään uhka minua kohtaan. (Ja olen siis edelleen sitä mieltä, että kaikki on ollut anteeksiannettavaa, tietysti saa ystävystyä kenen kanssa tahansa, ja ne rajatkin on aina vähän sumuisia. Kertomatta jättäminen on aina ollut se, joka eniten satuttaa.)
Tuon ensimmäisen keskustelun aikana hän sanoi, että haluaisi kaiken, siis sekä minut, että tuon toisen tytön. (Kutsutaanpa häntä K:ksi) Hän näkee tulevaisuutensa minun kanssani, mutta tällä hetkellä on vain parempi olla K:n kanssa, ja hänestä tuntuu, että voi auttaa K:ta, ja K voi auttaa häntä. Eikä hän haluaisi jättää minua yksin. Laitoin hänet silti valitsemaan; jos on pakko, kumman haluat. Ja hän valitsi K:n. Tietenkin. Mutta että mitä tahansa tapahtuisikin, hän ei halua menettää minua kokonaan. Rakastaa edelleen, eikä kestä sitä ajatusta, että ei enää ikinä näkisi minua. Mutta siitä huolimatta valitsisi K:n. K kai tekee hänet onnelliseksi nyt.
Heitin hänet ulos ja jäin itkemään.
Seuraavat pari viikkoa hänellä oli hirveä kiire töiden ja kaiken muunkin kanssa, eikä kommunikoinnista tullut juuri mitään. Mietin itsekseni asioita, vihaisuus laantui hieman, ja kirjoitin hänelle romaanin pituisia selvityksiä tuntemuksistani. Hän sanoi olevansa iloinen, että kerroin hänelle niistä, ja että kaikki ei loppunutkaan tähän, ja kyllä me vielä saadaan tämä selvitettyä. Vastakommentteja en kuitenkaan saanut.
Kun näimme muutaman viikon päästä, puhuimme taas asioita selviksi. Molemmat olivat sitä mieltä, että kokeillaan jos löytyisi jokin tapa, jolla saamme tämän toimimaan. Itse en halunnut sanoa, ettei hän voisi jatkaa suhdettaan K:hon, sillä tiesin, ettei hän voisi sitä lopettaa, ja oikeastaan olen sitä mieltä, että ihminen voi rakastaa useampaakin, ja polyamorinen suhde voi toimia joidenkin ihmisten kohdalla, jos kaikki voivat olla avoimia tilanteesta. En tosin tiennyt, olimmeko sellaisia ihmisiä, se selviäisi kokeilemalla.
Seuraavan kerran kun näimme, hän tuli käymään luonani. Kävi ilmi, ettei M ollut vielä aivan selventänyt tilannettamme K:lle. (Ei se tosin ollut meille itsellekään selvä.) Nukuimme vierekkäin, harrastimme seksiä ja aamulla (varmaan osin minun kyselyjeni ansiosta) hän sanoi, että tunti syyllisyyttä siitä, että K ei tiennyt, ja että meidän pitäisi jättää ns. fyysinen puoli suhteestamme pois. Hän ei kai myöskään uskonut, että se edes olisi ok K:lle, siksi ei kai ollut kertonutkaan.
Silloin siis erosimme. Vieläkin mielestäni hän kohteli minua epäreiluksi (vaikka uskonkin, ettei hän tehnyt sitä tahallaan) ja olen siitä vihainen ja katkera. Hän kuitenkin vietti vielä seuraavankin yön luonani, nukuimme samassa sängyssä ja lohdutti, kun itkin tilannetta (hänen itsensä olkapäätä vasten, niin absurdia). Kävimme myös kävelemässä ulkona ja katselimme TV:tä illalla, yritimme olla normaalisti. Ja riitelimme välillä.
Sittemmin ollaan juteltu pari kertaa puhelimessa tai netissä. Ikävä oli kova ja huojennus suuri, kun hän sanoi, että haluaa kyllä aina olla ystäviä, ja ymmärtää, että olen vihainen nyt. Helpotus; en menettäisikään häntä kokonaan. Muistutin häntä, että hän lupasi kertoa minulle, kun on kertonut K:lle totuuden tilanteesta. Meni taas vaikeaksi ja sanoi, ettei kaikkea niiden keskustelusta kertoisi, mutta joo, saat kuulla kyllä.
Sen jälkeen nyt viikkoon en ole kuullut hänestä mitään. Tiedän, että hänellä on ollut vielä töitä ja harrastuksiin liittyviä juttuja taas paljon.
En jaksa itse ottaa yhteyttä, koska tiedän, että heti jään vain odottamaan sitä, että hän vastaisi, vaikka samalla tiedän, ettei se tarkoita yhtään mitään, vaikkei vastaisikaan. Vaikka nytkin koko ajan kuitenkin salaa toivon, että hänestä kuuluisi jotain, ja että hän haluaisi jutella kanssani tai nähdä joskus.
Silti koko ajan tiedän, etten halua enää seurustella hänen kanssaan. Haluan pystyä olemaan hänen ystävänsä ilman mustasukkaisuutta ja pahaa fiilistä, ja joskus löytää paremman parisuhteen jonkun muun kanssa, mutta ei silläkään ole mikään kiire. En myöskään jaksa yrittää saada häntä toimimaan ns. mielestäni oikein. Tehköön, mitä haluaa. Olen tajunnut, ettei mun tekemisilläni ole siihen paljoa vaikutusta.
Tiedän, että aika auttaa, mutta samalla olen niin kärsimätön, ja haluaisin olla jo siinä pisteessä ja että kaikki olisi hyvin nyt heti.
Sekin varmasti auttaa, että arkeni ei ole tämän johdosta juuri muuttunut, sillä emme ole asuneet yhdessä pariin vuoteen. Minulla on opiskelut ja omat jutut, ja ihana harrastus, joka vie ajatukset pois mistään muusta pariksi tunniksi monta kertaa viikossa. Nyt tosin alkoi opiskelusta loma, ja huolestuttaa, millä tekemisellä saan päivät täytettyä.
Joku varmaan voi jo miettiäkin, että mitä ihmettä tuo tuossa valittaa, hyvinhän sillä menee. Mutta tämä on oikeasti enemmänkin sitä, että tuntuu, että kaiken pitäisi olla oikeastaan ihan hyvin, ja että haluan päästä tästä yli, mutta suru, ikävä ja ahdistus iskee silti päivittäin. Ja vihaisuus, vaikka järjellä ajateltuna tiedän, etten edes ole M:lle vihainen, vaan tälle tilanteelle. Ja rakkaus, mutta siitä ei tarvitsekaan päästä eroon.