Parisuhteen rajat – mitä toiselta saa kysyä?

Parisuhteen rajat - mitä toiselta saa kysyä?

Käyttäjä Tavismies aloittanut aikaan 12.05.2021 klo 10:50 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Tavismies kirjoittanut 12.05.2021 klo 10:50

Hei!

Tulin juuri tylysti jätetyksi puolen vuoden intensiivisestä parisuhteesta, olin todella rakastunut ja tipuin korkealta. Suhde oli ensimmäinen oman avio- ja asumuseroni jälkeen. Yksi teema kuitenkin nousi suhteessani esiin,  ja haluaisin kuulla muiden mielipiteitä siitä mitä toiselta saa kysyä. 

Olin tosi kiinnostunut kumppanini menneisyydestä. Hänellä oli ollut oman avioeronsa jälkeen muutamia suhteita. Kyselin hänen eksistään ja siitä mihin hänen aikaisemmat suhteensa olivat päättyneet. Mielestäni kysyin pehmeästi, en syyllistävästi. Hän kuitenkin suuttui ja ahdistui, ja sanoi että rikon hänen rajojaan. Sanoi että olen läheisriippuvainen. Itse ajattelen, että hyvässä ja turvallisessa suhteessa toiselta voi kysyä ihan mitä vaan. Onko toisen menneisyydestä kyseleminen toisen rajojen rikkomista?

Käyttäjä Ruususen uni kirjoittanut 13.05.2021 klo 16:37

olen pahoillani suhteesi päättymisen puolesta😪

kyllä mun mielestä parisuhteeseen kuuluu avoimuus menneestä tästä hetkestä tulevaisuudesta, tietty se miten asia ilmaisee, kokeeko toinen tenttaukseksi tai muuten ahdistavaksi tulisi huomioida keskustelussa vaikka olisikin vilpitön tahto kuulla toisen menneisyydestä . ja herää kysymys, miksi toisen rajat rikkoutuu em. kysymyksestä

Käyttäjä Eop kirjoittanut 14.01.2022 klo 06:25

Mielestäni tuollaiset asiat voivat jollain tavalla liittyä myös nykyiseen suhteeseen, sillä niistä voi koittaa oppia, jotta nykyinen suhde ei kaatuisi samoihin syihin. Ehkä ainoita asioita, joita voi olla ihan hyvä tietää edellisistä suhteista. Mutta mielestäni kysyessä voisi kyllä sanoa, että ei mikään pakko ole vastata. Ne ovat kuitenkin menneisyyttä ja toisen omia asioita, jos ei niistä itse halua kertoa. Voihan olla, että kaikki edellisiin suhteisiin liittyvä aiheuttaa ikäviä tunteita, eikä niitä halua edes ajatella saati sitten niistä puhua.

Kyllä nätisti kysyminen siis on minusta ihan sallittua, mutta toinen saa olla myös vastaamatta. Turhaan siitä kysymyksestä hermostuu, sen kuin ilmoittaa vaan tyynesti, että ei halua puhua edellisistä suhteista. Että nyt keskitytään tähän ja annetaan menneiden olla.