Parisuhteen pettäjä - unohdettu ihminen. Vahvakin murtuu
Lie tätäkin asiaa täällä käsitelty – en tiedä, mutta koin sen aiheelliseksi aloittaa nyt ja tässä.
Sanotaan suoraan heti alussa, että kaipaan vertaistukea. Kuuntelijaa. Jotain, mikä nyt tuntuu vaikealta saada, vaikka koen, että ystäviäkin on paljon, mutta sellaisia, jotka tietäisivät asian laitojen kaikki puolet, ei tietty ole.
Voisin kuvitella, että oma tarinani on perusasioiltaan jokseenkin ”perinteinen”. Kaikki tapauksethan ovat tietty kuitenkin ainutlaatuisia. Olen mies, petin puolisoani pitkän aikaa, likimain vuoden kunnes asiat tulivat ilmi hänelle kuin salama kirkkaalta taivaalta. Suhde kehittyi rakkaudeksi – olemme ns sielunkumppaneita. Syynsä siihekin, että moiselle tielle olin lähtenyt – en koe olevani erityisen ”paska” ihminen, mutta nyt luonnollisesti olen nimenomaan se ”paska jätkä”, joka saattoi tehdä naiselle sen kaikkein pahimman mitä parisuhteessa voi kuvitella. Niin kai se on – jos ajattelen asettumista hänen asemaansa. Haluan nyt korostaa sitä, etten milläänlailla puolustele tekimisiäni. Haluaisin vain herättää keskustelua siitä, että myös pettäjä kärsii – siis minä, huomioiden etenkin hyvin oleellisen seikan, että meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta. Koen olevani hyvinkin vahva ihminen henkisesti, mutta välillä tuntuu siltä, että tekisi mieli hypätä kaivoon. Kukaan ei vain tahdo millään huomata kuin sen petetyn.
Petetty on se, joka saa käyttäytyä tapahtumien julkitulon jälkeen kuten tahtoo. Hänellä on oikeus olla ajattelematta lasten parasta, koska pettäjä ei ajatellut lasten parasta ryhtyessään avioliiton ulkopuoliseen suhteeseen. Petetty saa määrätä kaikki asiat kuinka edetään lasten ja muiden yhteisten asioiden suhteen. Petetty on ”hyvä”, pettäjä on ”paha”. Kaikki asiat oletetaan ”moraalisten asioiden” vuoksi menevän petetyn tahdon mukaan. Petetty saa v***uilla pettäjälle niin paljon kuin haluaa. Ja luonnollisesti petetyllä on se itseoikeutettu oikeus olla lasten kanssa niin paljon kuin haluaa, koska pettäjä on automaattisesti huono vanhempi.
Henkilökohtaisella tasolla kaikkein pahinta on se, että likimain päivittäin saan kuulla kuinka huono isä olen. Kuulemma olen tehnyt ”päätöksen” olla olematta isä lapsilleni, kun läksin toiseen suhteeseen. Lasteni kanssa voin käsi sydämellä sanoa olleeni 95% vapaa-ajastani ja todella nauttinut siitä aina. Lapseni pitävät seurastani ja haluavat olla kanssani.
Tässä tämä kaikessa lyhykäisyydessään. Te, jotka tämän olette kokeneet, tiedätte että tähän mahtuu miljoona mutkaa väliin, mutta silloin tämä menisi romaaniksi.
Te, jotka olette kokeneet jotain vastaavaa, haluaisin kuulla, kuinka asiat ovat edenneet. Onko petetyn viha koskaan laantunut? Joudunko loppuelämäni helvettiin, jossa lastemme kautta kostetaan tekemiseni? Mieliala menee ylös-alas. Hyvä mieli silloin kun saan olla lasteni kanssa – surullista silloin kun en ole.
Kuukauden vinkki: älkää pettäkö parisuhteessa.
Tuesta kiittäen,
Koira