Parisuhteen päättyminen
Hei
Olen 39-vuotias nainen ja viime viikolla sain kuulla 6-vuotisen parisuhteen olevan ohi.
Asia ei tullut yllätyksenä, meillä on pidemmän aikaa mennyt ns. huonosti. Ikäeroakin meillä on +10 vuotta ja kumppanini on nainen. Seksuaallisella suuntaumuksella ei ole muuta merkitystä kuin se, että kumppanini elää omalle perhelleen ns. kaapissa. Asia on kyllä stressannut häntä kokoajan ja on liuta syitä miksi näin (esim. uskonto).
Eron syihin taidamme molemmat olla syyllisiä. Viime talvi oli todella hirveä, kumppanini sanoikin, että jos rahatilanne olisi antanut myöten hän olisi lähtenyt jo silloin. Myönnän itsekkin ajatelleeni silloin, että kun opiskelu on ohi, on myös suhteemme ohi. Minua ei enään tarvita.
Viimeinen 3,5 vuotta on mennyt etäsuhteena kumppanini opiskelujen takia.
Lapsia ei ole, mutta kaksi koiraa huushollista löytyy. Olen siis pyörittänyt arkea kotona käyttännöllisesti katsoen yksin. Suurimmaksi syyksi eroon kumppanini sanoo, että en ole huomioinut häntä tarpeeksi, hänen ollessa kotona. Mikä pitää osittain kyllä paikkansa. Koko opiskeluaika on ollut kyllä molemmille todella rankkaa. Itse olen ainakin ollut välillä todella väsynyt. Työni fyysisesti ja henkisesti raskasta. Rahastakin on ollut puutetta, mutta olemme selvinneet.
Asumme vielä käytännön syistä vielä yhdessä, mutta minua ihmetetyttää suuresti seuraava.
Nyt hän tekee kaikkea sitä mitä olisi pitänyt mielestäni tehdä jo aiemmin.
Ensimmäistä kertaa varmaan kahteen vuoteen kumppanini puhuu minulle normaalisti ja käyttäytyy siten mihin hänessä aikoinaan ihastuin. Huomioi minua, silittää sponttaanisti jne. Tekee kotiaskareita, joita olen aiemmin aina saanut pyytää tekemään. Hän esim. suunnittelee viikonloppureissua siskoni luo hiukan etäämmälle jne. Tämä kaikki sen jälkeen, kun hän sai sanottua että haluaa erota.
Ymmärrän hänen prosessoineen eromme paljon pidemälle kuin minä. Minun on kuitenkin hyvin hankala olla. En yksinkertaisesti tiedä, miten suhtautuisin asiaa. Toisaalta olen iloinen hänen käytöksestään ja samalla surullinen, koska tiedän kaiken olevan ohi.
Jos joku ymmärtää tästä jotain, olen tyytyväinen. Vaikea pukea sanoiksi kaikkea tätä mitä juuri nyt tapahtuu.