Parisuhteen ongelmia vai jonkinasteista narsismia?
Hei,
tunneihmisen sydän tuntuu särkyvän… Olen 1,5 v seurustellut miehen kanssa, joka monilta osin vastaa toiveitani; uskollinen, ei juurikaan käytä alkoholia, ei ole väkivaltainen jne. Asiat eivät vaan tunnu menevän raiteilleen. Paljon on muuttunut suhteemme alusta; lähdin suhteeseen oltuani 6 v yksin ja olinkin hyvin itsenäinen, tottunut tekemään omat ratkaisuni. Tämä aiheutti kismaa suhteen alussa, mutta olen sittemmin ”oppinut parisuhteen tavoille”. Mies taas oli ollut muutaman kk:n yksin 30 vuotisen parisuhteen päätyttyä. Lapsia on kummallakin. Olemme vahvoja ihmisiä kumpikin ja tämän vuoksi törmäämme jatkuvasti. Törmäysten johdosta mies on erittäin herkkä katkaisemaan suhteen. Tuntuu, että joka konfliktin yhteydessä sama toistuu…. Viimeksi eilen illalla. Minä tunneihmisenä puhun kuten tunnen ja hän kokee sen arvosteluna. Eikä sanojensa mukaan kestä sitä, kun yrittää miellyttää minua ja sitten kuitenkin osoitan ”tyytymättömyyttä”. Mies kokee itsensä riittämättömäksi. Minä pelkään puhua. Ehkä enää ei tarvitsekaan, jos tämä laukun pakkaaminen oli nyt se viimeinen. Toisaalta, olen lopen kyllästynyt tähän ”to be or not to be” -leikkiin. Ystäväni ovat huolissaan, sanovat että olen muuttunut ja pelkäävät että ajan itseni johonkin… Pelkään lähes kaikessa miehen reagointia. Viime kesän jälkeen en ole ystävieni kanssa lähtenyt mihinkään, kun pelkään miten se vaikuttaa suhteeseemme. Hälytyskellot ovat soineet päässäni, mutta olen epätoivoisesti yrittänyt asettaa palikoita raiteilleen. Olen ollut tunteissani aivan liian kiinni hänessä ja välillä ajattelen hänen käyttävän sitä hyväkseen tuolla erolla uhkaamisella. Olen toivoton romantikko ja toivon suhteeseen mahtuvan hellyyttä ja huomionosoituksia. En halua ansaita niitä, kun niiden pitäisi olla itsestään selviä normaalissa parisuhteessa. Tiedän toki, että ihmiset ovat kovasti erilaisia ja kaikki eivät jokapäiväistä hellyyttä tunnu kaipaavankaan. Toimin monessakin asiassa niin, että vältän tilanteita joissa tulisin loukanneeksi toista. Exään en pidä ”ylimääräistä” yhteyttä, mutta hän kokee, että voi exän kanssa kahvitella jne. Koen, että minun pitää sopeutua hänen elämäänsä ja toiveisiinsa, mutta hänen ei tarvi välittää minun toiveistani. Hän mielestään automaattisesti ottaa huomioon minut joka tilanteessa ja tämä osittain pitää paikkansakin. Tiedän, että on monia asioita, joissa hän minua miellyttääkseen tekee jotakin.
On vaikea yrittää kirjoittaa kaikesta… Pitäisikö minun antaa hänen mennä tällä kertaa? Onko hän minun rakkauteni arvoinen? Teen kaikkeni miellyttääkseni häntä(lopetin harrastukseni, illanvietot ”tyttöjen” kanssa, tansseissa käynnit jne.) ja palkaksi saan ”ei tästä tule mitään”. Hän sanoo haluavansa erota, kun hän ei mielestään riitä sellaisena kuin on?! Kun kuulemma arvostelen häntä. Olen väsynyt kun viime yö meni valvoessa ja siksi tekstikin ”poukkoilee”…