Parisuhteen jatkaminen uskottomuuden jälkeen
Hei!
Etsin kaikkialta, epätoivoisena, tuskaisena, turhautuneena, itkien ja aina enemmän ahdistuen vastausta siihen, että voiko parisuhde jatkua uskottomuuden jälkeen? Petettynä kaipaisin vain yhden ihmisen varman sanan, että voin tästä selviytyä ja jopa jatkaa pettäjän kanssa jopa parempaa parisuhdetta. Miksei kukaan voi sitä mulle sanoa?
Olemme ulkomailla asuva pariskunta, aviovuosia yli 20. Vaikka meillä ei todellakaan ole mennyt ihan ruusuisesti yhteiselämä moniin vuosiin, niin kuitenkin mieheni 4 vuotta jatkunut seksi- ja ystävyyssuhde on musertanut minut täysin. Miten olen voinut tulla noin petetyksi? Miten kukaan voi tehdä toiselle näin pahaa? Mieheni oli kuvitellut, että hän voi hoitaa kaksi ihmissuhdetta täysin minun sitä huomaamatta.
Huomasinhan minä, että noiden 4 vuoden aikana hän vaan muuttui minua kohtaan itsekkäämmäksi, ilkeämmäksi, pirullisemmaksi ja tunteettomammaksi. Muutimme juuri samaan aikaan ulkomaille, joten siinä ei kahden teini-ikäisen kanssa paljon ehtinyt pohtia näitä kiemuroita, kun jättäydyin vapaaehtoisesti kotiin hoitamaan muuttoja ja tukemaan muita perheenjäseniä. Kun minä ja mieheni kirjaimellisesti myimme taloamme Suomessa, hän vietti kaikki viimeiset työmatkayönsä naisensa luona. Kuulema oli koko ajan selvää, että hän ei minusta aio erota suhteen takia. Hmm, kuka ns. toinen nainen tyytyy olemaan vain toinen nainen? Mieheni kuitenkin piti itseään selkeästi naisen miesystävänä ja heillä oli ”aito ihmissuhde”. Tuo kaikki loukkaa minua niin syvästi, että tuntuu, ettei pohjaa tule vastaan.
Mieheni ei ole koskaan suhdetta katkaissut, vaan se kuulema laantui ystävyydeksi, kun nainen löysi vakituisemman (mieheni käyttämä sana) miesystävän. Eli jos mieheni olisi voinut asian päättää, suhde kukoistaisi edelleen. Suhde paljastui, kun löysin 4 kk sitten valokuvia, kuinka he viettivät lomapäiviä täällä meidän kotona ulkomailla. Olin täysin puulla päähän lyöty.
Jotenkin katkerien itkujen ja päivien jälkeen päätimme yrittää nousta tästä jatkaen parisuhdettamme. Joka toinen päivä kadun katkerasti tuota päätöstä, mutta olen päättänyt antaa tälle pitkälle avioliitolle aikaa syksyyn asti ennen lopullisia ratkaisuja. Mutta niin petetyltä, nöyryytetyltä ja ahdistuneelta olo tuntuu, että en tiedä, miten saisin elämänlangasta kiinni. Vaikka monet asiat elämässäni ovat iloa tuottavia (aikuistuvat lapset, ystävät), tuntuu, etten niistä saa sellaista voimaa, joka minut tästä kuopasta nostaisi.
Tuskaa lisää ja pidentää se, että mieheni kieltäytyy täysin kertomasta ns. koko totuutta suhteesta ja jää sitten pienistä valheista kiinni kuukausi toisensa jälkeen. Olisipa hän kertonut kaiken heti paljastumisen jälkeen, minun ei tarvisi aina aloittaa tätä asian purkamista ja alusta. Ensin yhdessä vietettyjä öitä (ja päiviä niiden ympärillä) jomman kumman kotona oli 3, nyt niitä onkin jo 10 paikkeilla. Lisäksi kaikki muut tapaamiset ja yhteydenpidot.
Onko ketään, joka voisi sanoa, että kannattaa yrittää? Mieheni sanoo, että pitää vaan katsoa tulevaisuuteen, suhde on menneisyyttä. Mutta kyllä sen suhteen jättämät jäljet ovat minulla tässä ja nyt, painolastina harteilla ja ajatuksina joka päivä.