Parisuhde rakoilee, pitäisikö tässä vain luovuttaa?
Hei! Olen niin epätoivoinen ja kyllästynyt meidän tilanteeseen, että nyt ensimmäistä kertaa ajattelin kirjoittaa nettiin siinä toivossa, että saisin vertaistukea, vinkkejä, apua, mitä vaan.
Nyt kun olen välillä pysähtynyt miettimään meidän parisuhdetta, niin tuntuu, että ongelmia on ehkä vähän liikaakin. Käsittelemättömiä asioita jotka aina silloin tällöin kaivertavat mieltä ja tunnen katkeruutta/vihaa miestä kohtaan. Liittyy miehen sekoiluihin, joista ei aikoinaan olla kunnolla pystytty puhumaan, koska jossakin kohtaa mies suuttuu ja se menee riitelyksi. Miehen asenne on se, että parempi vain lakaista asiat maton alle ja antaa olla. Tämä nyt oli vain yksi asia, enkä viitsi sen enempää alkaa miehen sekoiluista selittämään, muuta kuin että hänen takiaan olen useita kertoja tuntenut itseni loukatuksi, surulliseksi ja minut on nolattu.
Meillä on kaksi pientä lasta, ja koko joulun ja talven on tuntunut, ettei mies kestä perhe-elämää/lapsia. Hän huutaa, ärjyy, kiroilee ja karjuu lapsille, välillä päivittäin. On monesti saanut lapset itkemään karjumisensa takia, jolloin lapset tulevat minun luokse itkemään ja tietysti kaappaan heidät syliini ja lohdutan heitä. Tästä johtuen saan haukut niskaani, että lellin heitä ja minun päässäni on vikaa kun en pidä kuria vaan lässytän lapsille. 🙄 Olen niin kyllästynyt miehen jatkuvaan huutamiseen! Olen sanonut, että miettisi vähän minkälaisen isä -ja mieskuvan antaa itsestään, mutta hän ei nää itsessään/käytöksessään mitään väärää. Olen sanonut, että lapsille ei todellakaan karjuta niin että he pelkäävät, ei kiroilla, ei käsketä pitämään turpaansa kiinni jne, kuvottavaa. 😭
En tajua kun tuntuu, että hän ei yhtäkkiä kestä enää yhtään omia lapsiaan. On päivät töissä, eli näkee lapsia arkisin vain 2h päivästä, sitäkään aikaa ei kestä huutamatta ja kiroilematta. Välillä töistä tultuaan mies päättää ettei häntä kiinnosta olla lasten kanssa tai tehdä kotitöitä, joten minäpä teen kaiken vaikka olen 12h lasten kanssa päivät pitkät. Hän ei myöskään ole läsnä lasten kanssa, vaan joko näpyttää puhelintaan, tablettiaan, pleikkaria. Lasten ulkoilu on täysin minun vastuulla. Kyllä minusta olis ihanaa, jos mies edes joskus, vaikka kerran kuukaudessa voisi työpäivän jälkeen viedä lapset hetkeksi ulos, jotta minä saisin hengähtää, mutta ei. Kerta mies käy töissä, niin hänen ei enää tarvitse ulos lähteä.
Seksiä on, mutta muuta läheisyyttä ei ole. Olen toivonutkin, että läheisyyttä olis enemmän, halailua, silittelyä, pussaamista. Ei koko ajan, mutta edes joskus. Toisinaan kun mies kävelee, saatan pysäyttää hänet ja heti hän tokaisee kylmästi mitä nyt?, ojennan kädet halaukseen mutta hän ei halaa takaisin tai jatkaa matkaansa. Tulee todella torjuttu olo. Ei ikinä pusuja, haleja, ei mitään. Ei kehuja, ei helliä sanoja, ei mitään. Muutenkin mies puhuu todella kylmästi, en edes muista koska viimeksi hän olisi puhunut minulle normaalilla äänensävyllä. Äänensävy on valehtelematta aina kyllästynyt, äkäinen, vihainen. Joskus jos kysyn ihan normaaleja arkipäivän kysymyksiä, suuttuu niistäkin. Tuntuu, että minun pitää miettiä tarkoin mitä sanon, milloin sanon ja millä äänensävyllä. Kaikki mitä teen, kaikki mitä sanon, on väärin. Hänen tavasta puhua puuttuu se kunnioitus ja arvostus toista kohtaan. Jos kysyn miksi oot aina pahalla päällä, tulee vastaukseksi työt, väsyttää, raha jne. Aina löytyy jokin tekosyy.
Sydän särkyy joka kerta kun nään tai kuulen miten parisuhteessa olevat miehet puhuvat normaalisti kumppanilleen, normaalilla äänensävyllä. Ovat kiinnostuneita toisen asioista ja kuulumisista. Meillä tätä ei ole.
Haluaisin mennä miehen kanssa pariterapiaan, mutta tiedän ettei hän suostu. Joskus on tullut heittona puheeksi, niin jo silloin tokaisi ja naureskeli, että häntä ei ikinä terapiaan saa. Mutta kun minulla on niin kova tarve päästä puhumaan ulkopuoliselle, haluan kaiken avun tähän parisuhteeseen. Mutta kun mies ei suostu. Pitäisikö tässä vaan erota? Olen koko ajan miehen käytöksen takia onneton ja ahdistunut. Tässä tekstissä oli vain murto-osa meidän ongelmista, senpä takia terapia tekisi ainakin minulle hyvää, jotta saisin kaiken vuodatettua ulos, enkä kokisi katkeruuden tunteita ja ahdistusta siitä, että päivästä toiseen minun pitää niellä ja hyväksyä miehen käytös. 😞