Parisuhde, lähteäkö vai jäädä
.. Siinä otsikossa se aikalailla tulikin mitä pyörittelee mielessä koko ajan….
Mutta jos vähän taustoja avaa, niin olemme moni-lapsinen perhe. Meillä on kiirettä perheen tiimoilta, mutta minua vaivaa koko ajan suuri yksinäisyys mieheni kanssa. Ajoittain olemme mieheni kanssa loistavasti tukena toisillemme, toisinaan kaikki on vaan yhtä suurta riitelyä/ eri mielisyyttä. Pahimmat karikot olemme selvittäneet, mutta tuntuu että sellaiseen ”rauhalliseen” lentotilaan emme oikein pääse.
Vielä vuosi sitten miehellä oli aika suuri alkoholiongelma. Tein selväksi että lähdemme lasten kanssa jos ei muutu, siihen asiaan tullut parannus mistä ikuisesti olen onnellinen. Muutaman kerran aiemmin mies kokeili ”ryhdistäytyä” mutta tuloksetta, nyt muutos on ollut voimassa onneksi jo jonkun aikaa. Kuitenkin pelkään että taas tämä menee huonompaan suuntaan ja pelottaa tulevaisuus mitä siitä sitten seuraa….
Meidän arki on lähinnä sitä mies käy töissä ja minä hoidan vielä hetken pienintä lastamme kotona. Isommat ovat koulussa/päiväkodissa ja minä palaan työhön pian. Mutta sitten kun tulee vapaapäivä miehelleni (niitä useampia viikolla), hän ei tee muuta kuin makaa sohvalla boxreissa ja pelaa jotain gansteripeliä koneella ja katso tv:tä. Päiväkotilaisen vie autolla hoitoon vapaapäivänään ja käy kaupassa, mutta siihen se jää. Minä juoksen kuin pieni eläin: pesen pyykin, imuroin (se on allergian takia tehtävä päivittäin), hoidan kaiken käytännön asian mitä tulee kouluun/hoitoon/tms., teen ruuat, syötän lapset, käytän lapsia ulkona, huolehdin kaiken. En pääse ikinä istumaan ja mies vain tokaisee että olisit pyytänyt apua. Aloitan aamuni tällä hössötyksellä klo 6, tauotta iltaan asti teen klo 23 asti. Mies makaa sohvalla ja minä hoidan kahtakymmentä asiaa samanaikaisesti.
Nykyisin hän on todella kireä koko ajan, ja pahantuulinen. Mitään yhteistä meillä ei tunnu olevan, kuuntelen hänen avautumistaan työstä päivittäin. Minun juttuja kuuntelee, mutta pelaa samalla/katsoo tv:tä, niin en koe että meillä olisi molempia kunnioittavaa keskustelua. Monesti hän ihmettelee miten jaksan koko ajan pysyä liikkeessä, mutta ei kai minulla ole valinnan varaa kun hän ei paljoa mitään tee. Sitten se muutama hassu kerta kun saamme kahden keskeistä aikaa, niin eipä meillä ole mitään kahden keskeistä. Mies vaan edelleen makaa boksereissa ja pelaa tietokoneella. Vaikka mitä yrittää ehdottaa niin mikään ei oikein innosta. Itse en pääse edes iltakävelylle yksin vaikka aamulla jo kerron lähteväni, mies vain toteaa ettei todella selviä yksin lasten kanssa.
Huonona puolena myös tullut se että hän on varsinkin isoimmalle lapselle kovin ilkeä sanoissaan, ei auta vaikka menen väliin selvittämään ja rauhoittamaan. Hän jatkuvalla syötöllä pelottelee lapsia (”jäät luokallesi”) ja tai uhkailee (”otan pleikkarin takavarikkooon”), jos he eivät tee hänen mielensä mukaan. Kuitenkaan itse ei mitään lapsille opasta /opeta ja ei käy lasten kanssa puistossa tms., joskus ottaa kauppa-avuksi.
Minusta tuntuu, ilkeästi sanottuna, että kestin mieheni vierellä monia vuosia hänen alkoholiongelman vallitessa ja ajattelin naiivisti että nuo ilkeydet johtuvat keskikaljasta. Joskus tuntuu että haluaisi että kaikki se aika ei mennyt hukkaan ja en ”turhaan” odottanut parempaa aikaa. Odotin niin kovasti että kun hän on selvä, niin voisimme puhua muusta kuin mitä nyt yleensä humalaisen kanssa voi keskustella, keksittäisiin yhdessä vaikka kävelyharrastus, tehtäisiin joskus jotain. Saisin vastuullisen aikuisen rinnalleni, jonka kanssa yhdessä voisin tehdä arjen askareita ja kokea olevani onnellisessa avioliitossa.
Itse olen kovasti koettanut muuttaa onnellisempaan suuntaan ehdottomalla kaikkea, mutta jos toinen ei nää mitään tarvetta tai mikään muu kuin sohvalla makaaminen ei kiinnosta, niin aika yksin sitä on. Olen alkanut menettää uskoani ja toivoani tähän avioliittoon, tuntuu että ei siinä tervassa tarvitsisi rämpiä loputtomiin. Huomaan itsestäni sen huonon puolen että olen alkanut muuttua välinpitämättömäksi, ja se saa miettimään jäädäkö vai lähteäkö…..