Parisuhde ja sitoutumiskammo
Laiskoille lopussa pari kysymystä, itsekään en jaksaisi koko sekavaa tekstiä lukea.
Olen 18-vuotias tyttö, joka on ollut puolisen vuotta kaukosuhteessa saman ikäisen pojan kanssa. Välimatkaa on monta sataa kilometriä, mutta Suomen maalla asumme kumpikin.
Tämä on ensimmäinen seurustelusuhteeni. En ole osannut luottaa miehiin, kiitos kuuluu luultavasti vanhempieni jatkuvalle riitelylle, pettämisepäilyille ja pahanpuhumiselle. Minua myös hyväksikäytettiin nuorempana lievästi vain, en edes tiedä lasketaanko se hyväksikäytöksi, mutta jäljet siitä on jäänyt.
Olen onnellinen. Näemme toisiamme melko harvoin, mutta silti se sopii minulle paremmin kuin ns. normaali suhde. En kestäisi nähdä seurustelukumppaniani joka päivä, haluan omaa tilaa. Hän on ihana ja huomioi minua, lähettää joka ilta hempeitä viestejä, kertoo kuinka kovasti hän rakastaa minua ja kuinka olen tärkein kaikista, kaunis jne. Aluksi en osannut uskoa tuota (takana ja tälläkin hetkellä itsetunto-ongelmia, masennusta, itsetuhoisuutta ym.).
Ongelmana kuitenkin on, etten osaa olla onnellinen. En näe tulevaisuutta hänen kanssaan. Mietin miten hänet tulen jättämään. Ei suhde kuitenkaan kestä. Ahdistun kun hän on lähellä fyysisesti tai henkisesti, haluan vetäytyä kauemmas, saada jotain välimatkaa. Toisessa hetkessä roikun säälittävänä hänessä kiinni. Laulun sanoin; Anna mun mennä, älä päästä irti, ota musta kiinni, älä koske minuun tuota se juuri on. En pysy tunteistani selvillä itsekään, ja olen onnellinen, että mies jaksaa kestää oikkujani. Mikäli hän on liian kauan vierailulla, ahdistun. Toivon hänen lähtevän pois, sitten jo seuraavana päivänä mietin, miksen pystynyt nauttimaan niistä hetkistä, kun hän oli luonani. Minua ahdistaa, kun hän puhuu, ettei halua ikinä erota. Ahdistaa, kun hän puhuu, mitä opiskelujen jälkeen, jos muutettaisiin vaikka saman katon alle, tai vähintäänkin samalle paikkakunnalle. Ei helvetti, ei vielä!
En osaa rakastaa. Haluaisin, mutta en vain tunne sitä häntä kohtaan. Välitän kovasti, välitän niin helvetin paljon, ja hän on tärkein ihminen maailmassani. Rakkautta ei ole. Silti valehtelen hänelle päin naamaa rakastavani. Joskus vihaan häntä niin kovasti, tietyt asiat.. Toisena hetkenä taas välitän hirvittävästi, sydän tuntuu repeytyvän palasiksi ihan vain siitä onnellisuudesta. Itsekkäästi pidän hänet itselläni juuri sen takia, hän on auttanut kokoamaan palaset yhteen. Tunnen itseni halutuksi, rakastetuksi. Tunnen itseni jopa tärkeäksi, merkittäväksi jollain lailla. Itsetuntoni on parantunut. Ja sen takia en halua luopua, vaikka tämä tuntuukin olevan osaltani pelkkää kulissia.
Onko mahdollista oppia rakastamaan? Onko teillä samankaltaisia kokemuksia? Mitään neuvoja, vinkkejä? Pystyykö tällaisesta asiasta puhumaan, sillä tiedän sen satuttavan? Onko parempi vain jättää kertomatta, antaa ajan kulua, jos vaikka asia korjaantuisi? Olen muutenkin todella huono puhumaan tunteistani, olen aina ollut sisäänpäin kääntynyt ihminen, mutta tämän seurustelukumppanin kanssa olen pystynyt puhumaan miltei kaikesta. Se onkin haavojani parantanut. Mutta juuri siksi nämä kulissit tuntuvatkin niin vääriltä.