Vähän epäröiden vastaan viestiisi. Olen mies, jonka puoliso on "inhonnut" seksiä koko avioliiton ajan. Ja sitä liittoa on kestänyt jo reilut 30 vuotta. Tarinani on pitkä, siihen sisältyy näiden vaikeuksien lisäksi masennusta ja burnoutia minun osalleni, vaimoni jatkaessa kuin juna raiteellaan omaa elämäänsä. Pitkän sairastelukierteen jälkeen jouduin jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka työvuosia olisi ollut jäljellä vielä reilut kymmenen.
Ongelmaamme haimme kaikkea saatavissa olevaa apua, lähinnä minun aloitteestani. Mutta kun en voi mennä vaimoni pään sisälle ja oivaltaa syitä kylmyyteen. Hän ei löytänyt kuitenkaan mitään, mikä olisi herättänyt hänen seksuaaliset tunteensa. Ihmisen muuttuminen on kai mahdotonta näissä asioissa. Jos ei koskaan ole tuntenut seksuaalista halua ja ei ole koskaan esim. masturboinut, niin mikä sitten voisi herättää halun, ei kai mikään.
Ok, syyllistin itseäni aivan liikaa. Mielestäni olin epäonnistunut kun en pystynyt herättämään vaimoani. Vasta viime vuosina olen tietoisesti ottanut sellaisen kannan, että jokainen meistä on vastuussa omasta avioliitostaan ja sen seksuaalisesta puolesta. Toki mies voi herättää naisen ja niin joskus pitääkin tehdä. Mutta perusteet pitää kuitenkin olla kunnossa, ja vastuu ei kuulu yksin miehelle.
Muutama vuosi sitten vaimoni kertoi hänen äitinsä ohjeen avioliittoon, että miehellä on suuret halut ja että naisen tehtävä on hillitä niitä. Vaimoni kielsi toimineensä näin, mutta käytännössä elämämme meni hyvin pitkälle näin. Välittömästi tuon "paljastuksen" jälkeen menetin kaiken seksuaalisen kiinnostukseni häntä kohtaan, menetin myös kykyni. Edes omin käsin homma ei enää meinaa toimia.
Olen tietenkin surullinen oman avioliittoni puolesta. Olen surullinen myös viestiketjun aloittajan ja hänen miehensä puolesta. Elämä menee joskus näin. Joudumme katumaan omia valintojamme ja virheitämme. Tekemisiämme emme saa peruttua.
Toisaalta anteeksianto ja armahdus voi kantaa ja antaa mahdollisuuksia jatkaa liittoa. Itse ajattelen niin, että vaimollani on ollut omat vammat jotka hän on tuonut liittoon ja minun vammani on ollut sairastua, joutua eläkkeelle ja että perheen toimeentulo on jäänyt sairastumiseni vuoksi lähinnä vaimoni vastuulle. Näin siitä huolimatta että tärkeä (tai tärkein) osa masennustani on ollut epäonnistunut avioliitto.
Erkka