Hei Lapsi312,
en voi antaa sinulle vastauksia, mutta vertaistukea voin. Olen elänyt jokseenkin täsmälleen saman kokemuksen läpi n. vuosi sitten. Olin ollut naimisissa 20 vuotta ja kuvitellut sen olevan ikuista, kohtuullisen onnellistakin se oli kunhan vain tein kaiken ja paljon enemmänkin. Olin lopen uupunut, kulunut ja väsynyt. Sitten kohtasin sen miehen. Siis todellisen Miehen. Ihastuin saman tien. En ollut todellakaan etsinyt mitään suhdetta, en edes ajatellut sellaista. Ei minulle pitänyt sellaista tapahtua, halusinhan ikuisen ja onnellisen avioliiton. Mutta niin kävi silti.
Teimme saman päätöksen kuin te, ettemme lähde seksisuhteeseen vaan haluamme pitää avioliittomme. Tiedän tasan, mitä se päätös on sinultakin vaatinut. Joka solu minussa halusi häntä, samoin toisin päin. Löysin naiseuden ja arvoni ihmisenä, koin sellaista rakkautta, jota en tiennyt olevankaan. Ihastuminen syveni rakastumiseksi ja rakkaudeksi niiden viiden kuukauden aikana, jona pidimme yhteyttä.
Saman koin myös kuin sinä, etten osannut katua tätä, koska koin sellaista ikävää, että tuntui kuin sydäntä olisi revitty rinnasta elävältä. Nyt viime yhteydestämme on kulunut jo yli puoli vuotta, mutta kaipaan häntä edelleenkin joka hetki. Joku jossakin ketjussa sanoi taannoin, että tällaisten ihastuneiden ihmisten pitäisi pitää täysi katkos kaikessa yhteydenpidossa ainakin puolen vuoden ajan ja katsoa, mitkä tunteet ovat silloin. No, omasta kokemuksesta voin sanoa, että tunteet ovat edelleen samat, voimakkaat ja tuskalliset. Tunnen suunnatonta kaipausta, enkä tunne edes voivani elää ilman häntä.
Se ero meillä on, tai en tiedä tilanteestasi kertomasi perusteella, että meidän avioliitto päätyi traagisten vaiheiden kautta avioeroon. Nyt olen käynyt läpi kolminkertaista surutyötä, avioliiton loppumista, aseellista uhkausta sekä luopumisen ikävää tuosta Miehestä. Sanoi kuka hyvänsä mitä hyvänsä, kaikkein vaikeinta ja eniten pinnalla on ollut lähes koko ajan viimeinen, eli ikävä ja kaipaus. Ovat muuten tosi laimeita sanoja, eivätkä kuvaa ollenkaan sitä mitä oikeasti koen. Olen ollut melkein sairas ikävästä, alkuvaiheessa olisin voinut huutaa tuskaani ulos. Mikään lohdutus ei ole auttanut, pala minua on revitty irti.
Luin alkuvuodesta Eeva-lehdestä mielenkiintoisen artikkelin, jossa haastateltiin Jari Ehrnroothia. Hän puhuu haastattelussa paljaasta rakkaudesta, kun voi olla toisen edessä sielultaan täysin alaston ja paljas ja kokea toisen rakkaus. Sitä me pohjimmiltaan kaipaamme ja tarvitsemme. Sitä olen nyt kokenut elävässä elämässä. Artikkeli saattaa löytyä vielä em. lehden nettiarkistosta, jos hyvin käy. Se auttoi minua ymmärtämään itseäni, vaikka en tapahtumien kulkua vielä tajuakaan. Ei minulle pitänyt näin käydä!
Ei minulla ole vastauksia siihen, mitä pitäisi tehdä. Teen kuten sinä, rämmin päivästä päivään hetki kerrallaan. Haavat ovat auki, mutta elämä on kantanut. Olen superkiitollinen rakkaista ystävistä ja heidän olkapäistään, kun ovat jaksaneet minua ja kipujani. Kukaan ei ole minua tuominnut. Enkä edes itse itseäni tuomitse. Surullinen kyllä olen kaikesta.
Olisiko niin, että saamme olla kiitollisia siitä rakkauden kokemuksesta, kaikki eivät saa tuntea niin koko elinaikanaan. Itse sain kasvaa naiseksi, vaikkakin joudun nyt työskentelemään itseni kanssa, etten menettäisi tuota naiseuden tunnetta. Mutta jos nyt olet vielä suhteessa, mieti tarkkaan mitä teet. Olet varmasti syystä halunnut säilyttää liittosi, joten sillä on sinulle merkitystä. Hakekaa apua, käy vaikka ensin yksin purkamassa mieltäsi, menkää sitten yhdessä. Käytännön neuvoja minulla ei ole siitä antaa, koska meidän liitto päättyi ennen näitä askelia.
Kaikki myötätunto on luonasi, uskothan sen. Olen itkenyt ikävää ämpärikaupalla, luulin välillä kuolevani suruun. Jos keksit jonkun tavan päästä surusta ylös ja ulos, kerrothan minullekin. Tiedän, että tämä on vaikea aihe käsitellä, koska avioliiton ulkopuolisia suhteita käsitellään kategorisesti negatiivisina. Mutta ihmisiä me siihen osallisestkin ollaan, kaikki tunteet ja kaikki elämänhistoria siinä mukana. Arvostan valintaasi, toivon mukaan saat siitä päätöksestäsi vielä nauttia hyvää hedelmää.
Kuulisin mielelläni, miten selviät. On kynnys jakaa näitä asioita netissä, jossa on kaikkien nähtävänä, mutta emmeköhän me tästäkin selviä. Yhdessä.