Päihteet, sairaudet ja elämä yhdessä
(Anteeksi pitkä teksti…)
Elän parisuhteessa, jolla ei pitäisi olla tulevaisuutta. Rakastan miestä, joka on alkoholin, lääkkeiden ja joskus huumeiden sekakäyttäjä. Olen itse vierottautunut huumeista yli 10 vuotta sitten, joten suhteen aloittaminen muutamia vuosia sitten addiktin kanssa oli tietoinen riski. Halusin auttaa häntä, enkä silloin antanut ihmisen huonon elämäntilanteen luokittaa häntä toivottomaksi.
Onnistuin, tavallaan. Huumeet jäivät ensimmäisen puolen vuoden aikana ja yritin rakastaa ja tukea hänet kuntoon. Seuraava vuosi sujui nauttien elämästä, iloiten uudesta suhteesta ja suunnitellen tulevaisuutta.
Kerroin hänelle alusta asti, että minulla 1-tyypin bipolaaridiagnoosi ja olen joutunut taistelemaan sen kanssa koko elämäni. Minulla oli toimiva lääkitys, eikä pahoja oireita ollut. Olin ollut pohjalla usein ja itsemurhaa yrittäenkin, mutta hän sai minut tuntemaan oloni rakastetuksi ja se voima kantoi minua. Halusin olla hyvä ihminen hänelle.
Alkoholin käyttö oli puolisolle myös tiedostettu ongelma, ihminen jolle viina ei todellakaan sovi. Hän kuitenkin suhteen edetessä alkoi juomaan hiljalleen enemmän ja useammin. Ja sen mukana tuli riidat. Pelkäsin häntä ja hänen käytöstään. Eniten kuitenkin sanat satuttivat. Hän huusi ja haukkui sellaisia asioita, jotka musertavat vähemmästäkin, mutta ei selvin päin muistanut mitään ja pyyteli anteeksi.
Hän joutui muutaman tapaturman ja vamman takia leikkauksiin ja kipulääkitykseen pari vuotta sitten. Kivut olivat kovat, mutta lääkitykset kovemmat. Aloin menettämään sen ihmisen, jonka tunsin. Seuraavaksi tuli väkivaltaiset episodit, jotka yritimme selvin päin parantaa, mutta rakkauteni tilalle alkoi kasvaa turvattomuus. Poliisit nostivat syytteet häntä vastaan, käräjillä yritin puolustaa häntä kuin jokainen parisuhdeväkivaltaa kokenut nainen vain voi. Olin yhtäkkiä loukussa kulisseissa ja peloissa. Mutta rakastin sydän palavasti ja ihanat hetket olivat todella ihania, kerrassaan taivasta. Miehen sekoilut taas puhdasta helvettiä. Hän alkoi uhkailemaan erolla, tavarat hän pakkasi kymmeniä kertoja ja lähti kävelemään (ei koskaan selvin päin), mutta 1-2 yön jälkeen palasi nöyränä kotiin.
Kipu-, uni- ja rahoittavien lääkkeiden käyttö alkoholin kanssa alkoi painamaan suhdettamme ja tunsin itseni niin epäonnistuneeksi, nöyryytetyksi, vihaiseksi ja pohjattoman surulliseksi. Silloin hän alkoi vähentämään hiljalleen kaikki lääkkeet pois. Suhteen luottamus ja minun väsymiseni ei kuitenkaan enää parantunut.
Vaivuin syvään depressioon ja väsyin elämään. Vuosi sitten puoliso alkoi minulta salassa taas käyttämään hirvittäviä määriä lääkkeitä ja selittelemään niitä milloin milläkin. Tämä tuli minulle iskuna vasten kasvoja kuukausi sitten. Vuoden! Ja minä tyhmä annoin sen tapahtua.
Ja taas yritän auttaa häntä. En osaa muuta. Jouduin psykiatriseen hoitoon taas uudelleen ja lääkitykset taas vaihtoon. Olen niin väsynyt. Haluan vain joko rakastaa häntä terveenä tai kuolla pois. En tiedä miten voisin elää ilman tätä onnetonta suhdetta. Hän on nyt virallisesti subutex-laastareilla joilla hänet vieroitetaan opiaateista, mutta lääkäreiden muuta lääkkeet on silti karmivan suuria määriä ja alkoholia hän ei vain ”pysty” omien sanojen mukaan jättämään.
Hän ei halua olla kanssani. Hän tahtoo erota. Minä puolestani olen niin hajalla, että en pysty ajattelemaan. Uskottelen itselleni että hän ei halua suhdetta kanssani, koska se tietää sitä että hänen täytyy tulla raittiiksi. Mutta ehkä minun on hyväksyttävä että se mies joka minua rakasti on kadonnut.
En pysty sinnittelemään näillä voimillani enää pitkään. Olen niin lopussa. Tarvitsen apua.
Kuinka paljon voin antaa anteeksi? Voinko enää koskaan tulla ehjäksi tässä suhteessa? Onko minulla enää tulevaisuutta? Miksi en ole rakastamisen arvoinen?