Minusta tuntuu jatkuvasti, että olen aivan kelvoton aviomies. Sitä ei sanota suoraan ja kun otan tämän tunteen puheeksi niin sen puolisoni kuittaa höpsisminä. Hänen puheidensa tasolla olen hyvä, kiltti ja mukava aviomies, mutta käytännössä tulee tylytystä ja aivan toisenlaista viestiä.
Olemme olleet avioliitossa kohta 17 vuoden ajan. Alussa kaikki oli tietysti hyvin, mutta hyvin pian vaimoni alkoi näyttää todellista luontoaan ja nykyään tuntuu kuin hän olisi aivan eri ihminen kuin jonka kanssa avioiduin.
Tunnen olevani alempiarvoinen, kelvoton ja se tulee ilmi monella eri tavalla. Hän jättää kotitöistä valtaosan tahallaan minun tehtäväkseni ikäänkuin rangaistuksena. Saan useimmiten osakseni valitusta tekemisistäni, en osaa täyttää tiskikonetta oikein, keittämäni kahvissa on jotain huomauttamista tai ainakin maitoa on liikaa tai liian vähän, en osallistu mukamas tarpeeksi kotitöihin vaikka teen niistä suuremman osan ja hän taas keskittyy ruutuaikaan telkkarin, Facebookin tai kännykkäviestittelyn parissa. Seksikumppaniksikaan en enää kelpaa ja "aviovelvollisuudet" jäävät täyttämättä.
Itse hän kokee kuitenkin tekevänsä kaikki oikein, tekevänsä suurimman osan kotitöistä ja olevansa muutenkin ikäänkuin olosuhteiden (= avioliiton kelvottoman miehen kanssa?) uhri. Joudun siis matelemaan ja hyvittelemään hänelle jatkuvasti jotain, mitä en tiedä. Kelvottomuuttani ja alempiarvoisuuttani kai.
Kun hän on flunssainen, uupunut työvuoron jälkeen tai kiireinen niin koko maailman pitäisi pyöriä hänen ympärillään. Kun minä olen flunssainen, työuupunut tai kiireinen niin sillä ei ole väliä, minun on silti hoidettava "oma osuuteni" kotitöistä ja huomioitava häntä. Jos sanon olevani kipeä, uupunut tai masentunut niin hän aina kääntää puheen siten, että hänhän se vasta kipeä, uupunut ja masentunut onkin.
Kirjoitin suhteestamme tuonne "Erosta Elossa" -palstallekin. En tosiaan tiedä miten asiaan voisi saada muutosta kun kaikkea on jo avioliittomme aikana yritetty. Päällimmäisin ajatus on vain: EN JAKSA!