Onnellinen avioliittoko?
Olen onnellisesti naimisissa ja minulla on kaksi jälkeläistä, joista vanhempi täytti juuri 18-vuotta. Nuorempi poikani täyttää parin viikon päästä 15. Vanhemmalla pojallani todettiin vastasyntyneenä aorttaläpän ahtauma, joka on nyt toiseen kertaan leikattu ja hänellä on nyt keinoläppä ja lopunikäinen Marevan-lääkitys kotiseurannalla. Nuoremmalla lapsellanin todettiin aspergeroireyhtymä hänen aloitettuaan koulun.
Olen tottunut käytännössä yksin vastaamaan lasten kasvatuksesta ja rajojen asettamisesta niin kauan kun lapset olivat pieniä. Vanhemman lapsen kanssa oli murrosiässä melkoisen raskasta runsaan alkoholinkäytön vuoksi. Pelkäsin, ettei hänen sydämensä kestä sitä menoa. Haeskelin häntä yötä myöten, kun hän ei ollut ilmaantunut kotiin eikä vastannut puhelimeen. Soitin pari kertaa poliisillekin, kun pelkäsin hänen sammuneen hankeen ja paleltuneen. Missään vaiheessa en silloin saanut mieheltäni tukea, vaan hänen mielestään olin ylihysteerinen.
Vuosi sitten keväällä sairastin pikkuaivoinfarktin, josta sitten olen pikkuhiljaa selvinnyt. Reilun viiden kuukauden sairasloman jälkeen pystyin palaamaan töihin aluksi lyhyempiä päiviä tehden ja sitten lopulta siirryin täysiin työpäiviin. Tässä tilanteessa mieheni oli upeasti tukenani. Pojallenin tehtiin sitten se aiemmin kertomani sydänleikkaus kesällä. Olin vielä silloin sairaslomalla ja vietin suurimman osan pävistäni hänen luonaan sairaalassa. Mieheni oli sitä mieltä, että hänen ei tarvitse siellä joka päivä olla, vaan hänellä pitää olla oikeus vapaapäiviin.
Jotta elämä ei olisi liian helppoa, isäni sai aivoverenvuodon juuri ennen joulua samaisena vuonna. Hän on hengissä, mutta ei ole palannut ennalleen. Olen tässä tilanteessa ollut äitini ja isäni tukena. He asuvat toisella paikkakunnalla, joten olen sitten matkustellu aina heidän luokseen auttelemaan.
Aspergerlapsen koulunkäynti vaatii jatkuvaa taistelua, koska vaikka hän tällä hetkellä saa käydä pienluokassa koulua ja menestyy siellä hyvin, niin koko ajan on paineita siitä, että hänet siirretään isompaan luokkaan. Lisäksi hänellä on ongelmia nukkumisrytmin kanssa ja häntä on todella vaikea saada aamuisin lähtemään kouluun ajoissa tai jos saa lähtemään, niin opettaja lähettää hänet kotiin nukkumaan, koska hän on liian väsynyt.
Suurin ongelmani on parisuhteessa se, että olemme mieheni niin eri linjoilla kasvatusasioissa. Vanhemman poikamme kasvatin lähes yksin, mutta nyt olen toivonut hänenkin osallistuvan, koska en ole enää yksin jaksanut huolehtia kaikesta. Hänen mielestään riittää, että lapsi menee kouluun. Minusta olisi myös tärkeää, että hän on riittävän levännyt sinne mennessään. Joudumme usein riitaan tästä ja muistakin kasvatusasioista nuoremman lapsemme kohdalla. Hän asettaa myös minun auktoriteettini usein kyseenalaiseksi lapsen silmien edessä salliessaan hänelle asioita, jotka olen juuri kieltänyt.
Kaikki tuo edellinen johti lopulta siihen, että minä en enää jaksanut, vaan romahdin. Olen ollut nyt sairaslomalla kuukauden verran. Olen yrittänyt jutella miehelleni ja kertoa, että tähän ei ole yksin syynä paineet töissä, vaan myös tämä kotilanne ja jatkuvat ristiriidat täällä. Hänen mielestään meillä ei ole mitään ongelmaa. Melkoinen pattitilanne siis. Rakastan miestäni ja meillä menee muuten mielestäni ihan hyvin, mutta nämä asiat saavat minut usein ajattelemaan sitä, että lähden ja jätän perheeni.
Miten tällaisesta tilanteesta selviää eteenpäin?