Hei,
Yritän kirjoittaa lyhyesti, et edes joku jaksais lukee ja vastata…
Tää epätoivoinen tilanne on alkanut jo melkein vuosi sitten. Erosin 2 ja puoli vuotta sitten 8 vuotta kestäneestä suhteesta. Selvisin erosta mielestäni ok, ollaan exän kanssa hyvissä väleissä ja hoidetaan yhteisymmärryksessä 6-vuotiasta poikaamme. Aloitin uuden suhteen 2v sitten. Rakastuin palavasti, vaikka olin vannonut että enää niin ei käy.. Aluksi kaikki oli tietysti enemmän kuin hyvin, mutta tällä hetkellä totuus on karua kerrottavaa.
Mieheni käyttää erittäin paljon alkoholia, alkoholisti hän ei myönnä olevansa, mutta joka päivä hänen on jotain juotava,hänen mielestään on ihan normaalia ja asiaankuuluvaa juoda vaikka joka ilta 5-7 pulloa keskiolutta. Viikonloppuisin hän on aina humalassa ja makaa krapulaansa iltaan asti tekemättä mitään muuta. On esim. muutaman kerran suuttunut hiveesti siitä kun yritin herätellä klo:15.00
Hän on viettänyt ennen suhdettamme ainakin 5 vuotta sinkkumiehen elämää, johon alkoholi on kuulunut isona osana. Ymmärrän että radikaali muutos elämäntavoissa ei ole helppo, eikä nopea, mutta hölmönä luulin että oman perheen saaminen olisi tarpeeksi houkutteleva syy.. niin hän seurustelumme alkuaikoina minulle lupasikin.
Alkoholin käytön lisäksi kärsin tällä hetkellä henkisestä väkivallasta. Fyysisesti hän ei ole minua satuttanut koskaan, mutta huonekaluja raivoissaan on rikkonut sekä huutanut ja estänyt minua nukkumasta. Repinyt vaikka peiton päältä ja väkisin sängystä ylös, pakottanut aamuyön tunneilla kuuntelemaan humalaista huutoaan.
Miksi hän huutaa? Koska mielestään minä yritän muuttaa häntä ja hallita. Se että pyydän vähentämään juomista, se että kerjään meille yhteistä aikaa selvinpäin, se on hänen mielestään yritystä hallita ja minulla ei ole oikeutta sellaiseen.
Sovinisti. Se sana on käynyt monesti mielessäni. Hän muistaa sanoa miten hyvä vaimo olen kun siivoan, kokkaan, pesen pyykkiä, hieron hartioita ja tyydytän hänen seksuaaliset tarpeensa. Mutta jos minulla on yksi toive: ”olisit yhden viikonlopun selvinpäin” tai ”et lähtis hei tänään..” Siitä raivo syttyy..
Lisäksi hän on täysin vastuuntunnoton ja huoleton, minun mittapuullani. Minun mielestäni laskut maksetaan ensin ja sitten mietitään mihin muuhun se palkkaraha riittää. Hänellä on useita laskuja ulosotossa, vaikka olisi voinut ne hoitaa, on juonut nekin rahat. Minä maksan perheemme kaikki yhteiset laskut, asumisen, veden, sähkön, auton ja käyn useimmiten ruokaostoksillakin omilla rahoillani, hän ostaa ruokaa hyvinä hetkinään, noin 2 kertaa kuukaudessa parilla kympillä.
Hän kokee että ei saa suhteestamme mitään, minä vain yritän omien tarpeideni vuoksi hallita hänen elämäänsä, olen yrittänyt kertoa että eiväthän nämä ole minun toiveitani, ei laskuja tarvi maksaa vain minun takiani tai olla selvinpäin vain minun takiani, että koko perheemme yhteistä hyvää yritän..
Tänään yritin ehdottaa että hän lähtisi lauantaina ryyppyreissuunsa vasta illalla, että ehtisimme viettää yhteistä aikaa, hän on ollut viikon reissussa ja tulee kotiin huomenna illalla, yritin ottaa hänen toiveensa huomioon, toiveen että pääsee kavereiden (sinkkujen!) kanssa rellestämään, mutta yritin että perheemmekin saisi hänen aikaansa… en tiedä mikä siinä loukkasi, mutta hänen vihansa oli puhelimenkin kautta ”käsin kosketeltavaa”.
Järkyttynyt tilanteesta olen paitsi oman 6-vuotiaani takia, myös sen faktan, että odotan tälle kyseiselle miehelle lasta!
Olen itselleni hirvittävän vihainen että olen päästänyt elämäni tällaiseen tilanteeseen, en olisi koskaan uskonut että minulle voi käydä näin.. onneksi (jos sitä voi onneksi sanoa) raskauteni on hyvin alussa vasta ja siis mahdollista keskeyttää.
Poikani on hyvin kiintynyt isäpuoleensa, enkä tiedä miten hänelle nyt selittäisin että taas meidän pitäisi alkaa elää kaksistaan.. Tajuan että en voi jatkaa tätä suhdetta vain sen takia että lapsi on kiintynyt, mutta on se niinkin että rakastan tuota kamalaa miestä. Silloin kun hän on hyvällä tuulella, kaikki on mennyt niinkuin hän on halunnut, enkä ole puhunut mitään, olen vain hoitanut ”velvollisuuteni”, silloin hän on täydellinen mies ja rakastan häntä suunnttoman paljon.
Ja hänestä tuntuu samalta, että asioiden pitäisi mennä niinkuin minä tahdon tai rupean pillittämään…
Mitä helkkaria mä voin tehdä? ja miten?
Järkihän sanoo että abortti ja ero, elämä kuntoon 6-vuotiaan takia… mutta mistä voimat ja keinot?