Onko suhde riittävän hyvä?
Menimme kumppanini (olemme kolmikymppisiä) kanssa hiljattain kihloihin, mistä seurasi voimakas ajatusten vuoristorata pitkäksi aikaa. Uskon, että kihlautuminen nosti pintaan paljon pelkoa, epävarmuutta ja jonkinlaisen kehityskriisin. Olemme kuitenkin olleet useita vuosia vain pariskuntana ja ottaneet ”päivä kerrallaan”.
Olen ryhtynyt analysoimaan ja pohtimaan suhdetta: onko se minulle riittävä? Arjessamme on naurua, kosketusta ja turvaa. Hän ei juokse kylillä baareissa, vaan istuu pitkälti tietokoneella illat. Tämä tietokone-asia on ollut suhteessamme ikuisuusongelma, kun hän viihtyy siellä mielestäni ihan liikaa, minkä seurauksena koen itseni yksinäiseksi (kun hän ei huomioi tai vietä kanssani aikaa). Riitelemme harvoin (pitäisi riidellä enemmän, eikä niellä harmittavia asioita niin paljon) ja seksiä on melko harvakseltaan. Arjessa kosketusta, hellyyttä ja rakkautta silti on. Haluaisin silti esim. jutella hänen kanssaan enemmän ja viettää aikaa. Tuntuu, että puhumme liian vähän ja jos vietämme aikaa, hän selaa aina puhelinta siinä samalla. Olen sanonut tästä.
Hän on sosiaalisesti vetäytyvämpi kuin minä ja persoonana melko erilainen. Minua harmittaa, kun hän ei juuri koskaan innostu tapaamaan esimerkiksi työkavereitani tai muita elämäni ihmisiä. Toisaalta näissä tilanteissa pelkäisin varmasti, että hän möläyttää jotain tyhmää suustaan. Hänen taloudenpitonsa on melko retuperällä (ei puskuria, hänen laskunsa aina myöhässä).
Tiedän, että monet asiat ovat hyvin suhteessa, eikä täydellistä ole kenelläkään. Ja uskon, että osa ”negatiivisista” puolista tulevat myös omasta itsevarmuuden puutteesta/vaativuudesta itseä kohtaan. Tiedän, että hän rakastaa minua. Ja minä rakastan häntä. Mutta nämä ajatukset ovat alkaneet vaivata. Yhdessä hetkessä esim. lapset ja perhe tuntuvat ihanilta asioilta, toisessa hetkessä kammoksun ja pelkään sitä.
Miten ihmeessä saisin nämä epäilevät ajatukset käsiteltyä, sillä haluan kuitenkin olla hänen kanssaan?