Onko puheeni siansaksaa miehelleni?
En ole juuri omia aiheita tänne ennen aloittanut, lähinnä kirjoitellut sinne tänne muiden ketjuihin. Takana on pitkä, pitkä sairastamisjakso, josta nyt alan olla kuivilla. On työ, opiskelupaikka, uusi ihana rakkaus, tuore kihlattu, lapsi tilauksessa… Asioiden pitäisi olla hienosti. Ja tavallaan onkin, mutta kihlattuni kanssa on tullut sellaisia ongelmia, joita en yhtään ymmärrä, kertokaa joku mulle mistä on kysymys, kun itse olen aivan ymmälläni.
Ollaan monella tavalla tosi erilaisia. Mies on aika jäärä, kapeakatseinen ja perinteinen, toisaalta ihana siinä, että huolehtii kodista, laittaa ruokaa jne. Tosin ehkä siivoaminen menee vähän neuroottisuuden puolelle mun mielestä välillä. Eikä se mua haittaa, parempi neuroosilla siivottu koti kuin sikolätti. Minä taas sitten olen varmaan keskimääräistä vapaamielisempi ja suvaitsevaisempi ja pidän keskusteluista ja pohdiskeluista. Erilaiset luonteemme aiheuttavat jonkinverran sellaisia tilanteita, joissa täytyisi pystyä keskustelemaan ja tekemään kompromisseja (eiköhän niitä joka parisuhteessa tarvita…?). Aluksi meni niin, etten saanut miestäni ollenkaan mukaan keskusteluihin. Hän pysyi tukasti vaiti tai vaihtoi puheenaihetta. Hän on luonteeltaan sellainen, että haluaa kaikin keinoin välttää ristiriitoja. Sitten kun tuli sellainen kiistakapula (koirani joka neuroottisen mieheni mielestä on kuriton, kun joskus erehtyy aiheuttamaan epäjärjestystä), josta oli pakko puhua ennenkuin tilanne räjähtää käsiin, tajusin ettemme puhu lainkaan samaa kieltä. Emme edes sukulaiskieliä. Aiemmin olen ihmisten kanssa jotenkin aina löytänyt yhteisymmärrystä, mutta nyt en ollenkaan. Puhumme vuorotellen, mutta emme ymmärrä toisiamme. Vastauksista ymmärrän, ettei hän ole ollenkaan tajunnut, mitä olen sanonut. Siis sisältö ei mene perille. 😑❓
Mietin välillä, että eikö hän halua ymmärtää vai eikö hän oikeasti ymmärrä?? Vai onko tämä kiltti mieheni todellisuudessa niin kapeakatseinen, ettei hän pysty näkemään asioita muiden näkökulmasta?? Vai pelkääkö hän keskusteluja niin paljon, että hänen aivonsa jumittuvat?? Vai onko se kiltteys vain silmänlumetta eikä hän oikeasti ole edes yhtään kiinnostunut siitä, mitä ajattelen, tunnen ja koen?? Tänään kun sanoin, että kompromissia ei tule, jos hän ei kuuntele, mikä tässä asiassa on minulle tärkeää, hän sanoi tylysti, että ”no, kerro stoori, mutta kaikki mikä liittyy muuhun kun käytännön suunnitelmaan, on minulle sanahelinää….” Minusta se kertoo siitä, että hän ei oikeasti välitä siitä, mikä minulle on tärkeää. Tuskin edes kuunteli?
Menimme juuri kesällä kihloihin ja nyt pahasti pelkään, että homma ei toimi ilman keskusteluyhteyttä. Vai voiko se toimia niin, että vaikeat asiat aina vaan sysätään syrjään ja ollaan niin kuin niitä ei olisikaan??