Onko ketään jolla sama tilanne?
Olen naimissa, meillä on kolme lasta. Elän jatkuvan itsemurhauhkausten alla, tätä on jatkunut jo kymmenen vuotta. Mieheni sairastaa sosiaalista fobiaa ja on tosi huono lähtemään yhtään mihinkään kodistamme, olen kuin yksinhuoltaja, hoidan kaikki perheemme ulkopuoliset asiat. Masennuskausina hän uhkaa tehdä itsemurhan ja nimeää vieläpä jonkun perheen jäsenen syyliseksi, milloin se on minä, milloin taas joku lapsista. Pelkään lasten vahingoittuvan tästä kovin. Ja ei se ole itsellekään helppoa kuulla aina olevansa kaikkeen syyllinen, vaikka tosiasiassa asia ei ole näin. Muuten mieheni on hyvä mies, pitää kodin kunnossa, laittaa ruokaa, osaa korjata autoja, mutta itsemurhauhkausten alla on raskasta elää. Olen monesti sanonut hänelle, että tee se sitten, mutta älä pidä meitä enää tässä pelossa. Tosiasiassa olisi kauheaa, jos hän todella tekisi itselleen jotain. Hänellä ei ole mitään jatkuvaa lääkitystä, vain rauhoittavat, joiden avulla hän pystyy joskus menemään jonnekin. Hänen mielestään tilanteessa ei ole mitään hälyyttävää, meidän pitäisi vain jaksaa, mutta kun tuntuu, etten jaksa nyt kymmenen vuoden jälkeen. Haluaisi jotain muuta parisuhteeltaan kuin jatkuvasti ainoanan aikuisena olemista. Auttaisi sekin tosi paljon, jos olisi joku, joka oli kokenut samaa ja saisi vaihtaa ajatuksia, jaksaisi sitten taas eteenpäin.