Hei,
Mahtaako kellään olla jotain vinkkiä, mitä pitäisi tehdä?
Olen tavannnut anoppini ja appeni yli 20 vuotta sitten. Tänä aikana he ovat kerran sanoneet minulle päivää, kun ovat tulleet meille kylään. Koskaan he eivät ole kysyneet minulta, että mitä kuuluu. Milloinkaan he eivät kysele minulta, mitä olen tehnyt. He juttelevat iloisesti poikansa kanssa, mutta minä olen aina ulkopuolinen.
Tästä on heidän kanssaan ollut puhetta ja syyksi he sanovat aina, että ”eivät pysty”. ”On niin vaikeaa”. Heillä on molemmilla joku ihmeellinen ala-arvoisuuden tunne päässään, että he pitävät itseään alempiarvoisena kuin minä olen. En ymmärrä, mistä tämä on tullut, koska en ole koskaan, en vahingossakaan, heitä mitenkään moittinut tai halveerannut.
Tällaista eloa on ollut 20 vuotta. Alkuvuosina yritin heidän kanssaan jutella, mutta kun huomasin, että läsnäoloni oli vaikeaa erityisesti anopille, ajattelin, että jättäydyn pikkuhiljaa taka-alalle, ettei anopin tarvitse minua jännittää. Näin teinkin ja tässä on kulunnut noin 15 vuotta niin, että näemme pari kertaa vuodessa ja sanon heille hei, vaikka he eivät sano minulle hei enkä sitten muuta sanokaan eivätkä sano hekään.
Kunnes.
Viime talvena anoppi sai päähänsä, että nyt hän haluaa rakentaa uuden suhteen minun kanssani. Hän aloitti soittamalla äidilleni ja itkemällä, miten hän ei osaa olla minun kanssani jne. Sitten hän soitti miehelleni ja kertoi ja itki samaa. Näitä soittoja tulee nyt sitten muutaman kuukauden välein, mutta vahingossakaan anoppi ei soita minulle ja kerro ongelmastaan. Minä vaan sitten muita kautta kuulen, että jaaha, taas on minusta puhuttu. Anoppi kertoilee pojalleen, miten hänellä ja minulla on alkanut joku uusi alku! Että nyt katsotaan tulemmeko me toimeen keskenämme jne. Ja minä olen aivan ihmeissäni, että herran tähden, mistä ihmeestä anoppi puhuu.
Anopin käytös on niin tukahduttavaa ja painostavaa, että välillä tuntuu kuin joku kuristaisi tai yrittäisi pitää otteessaan tai pyrkisi ohjailemaan elämääni.
Onko jollakulla ollut jotain samantyyppistä? Voinko vaan sanoa anopille, että kiitos vaan uusista aluista, mutta en halua olla, anoppi, sun kanssas missään tekemisissä. Varsinkaan tällasten soittojen jälkeen?