Kiitos kaikille ajatusten jakamisesta.💗 Harvoin saa lukea näin pohdittua tekstiä aiheesta. En olisi ikinä arvannut miten hienoja ajatuksia ”älytön” aloitukseni sai aikaan. Aloitus kirjoitettiin siitä näkökulmasta, miltä itsestäni todella tuntuu. Harvemminpa sitä itseään näin ilmaisee, riski väärin tulkintoihin on suuri, mitä tässä siis ei ole tapahtunut.
Ympäristön kannalta se varmaan olisi helpointa, että ihminen muuttuisi toiseksi. Sitähän näkee itsensä vanhempien ja muiden merkityksellisten ihmisten silmillä. Ja kun sieltä on tullut vain yksi viesti. Ja kun on tällainen, sitä löytää lisää niitä, joille tämä minun tapani nähdä itseni sopii ja kokemus vahvistuu.
Nyt kun olen ”viisastunut” muutamia kirjoja lukiessa, välähti, että eihän kukaan ole ollut kiinnostunut siitä, mitä minä tarvitsisin voidakseni henkisesti hyvin. Sitten kuitenkin odotetaan, että toinen ei joudu kohtaamaan omaa itseään. Pitää ottaa kaikki (toiselle kuuluva) itselle kannettavaksi. Ehkä se on joku suojamekanismi, että luulee, että asian voi korjata itseään muuttamalla. Kun sen todellisuuden ymmärtäminen, että oikeasti ei voi tehdä mitään, ollakseen rakkauden arvoinen toisen silmissä. Ja sen myötä ymmärtää sekin, että kaikki työ tulla rakkauden arvoiseksi on turhaa. Toinen joko hyväksyy tai hylkää. Eikä ulkopuolelta voi ratkaista toisen henkilökohtaisia ongelmia. Tällaisten asioiden kertominen sisimmälle itselle ei ole helppoa.
Huomaan senkin, että en ole osannut suojella itseäni. Hermosto on herkistynyt lapsuuden olosuhteista ja varmaan synnynnäisestikin on herkkä. Eikä minulla ole mahdollisuutta ylittää stressin sietokykyäni. En ole ymmärtänyt missä se raja minulla menee ja että se todella on, mikä on, eikä kyse ole sairaudesta, jonka voisi parantaa. Pikemminkin pitää oppia elämään niin, että stressi pysyy riittävän alhaalla, jotta toimintakyky säilyy. Vaikeus tässä vain on se, että aina on syytetty itsekkääksi, jos omaa itseään ja omia tarpeitaan ajattelee. Toisaalta kuka muu minusta huolehtisi, jos en minä itse.
Yhdessä kirjassa oli hieno ajatus, jos koet itsesi vääränlaiseksi, oletko oikeiden ihmisten seurassa. Pisti miettimään. Voiko noin todella ajatella!