Oma hyvinvointi vs. toisen hyvinvointi
Olen parisuhteessani ajatutunut tilanteeseen jossa uskoisin (ja ystävienikin mukaan) oman hyvinvointini edellyttäisi ottamaan eron. Toisessa vaakakupissa kuitenkin painaa mieheni tahto/hyvinvointi, sekä yhteinen talo, alle kouluikäinen lapsi sekä lähes 10 vuoden yhteiselämä.
Suhteemme ongelmat sikiävät miehen huonosta itsetunnosta, josta kai seurauksena hän on sairaaloisen mustasukkainen ja kontrollin haluinen. Olen pitkään yrittänyt pönkittää hänen itsetuntoaan ja ollut sovitteleva ja tehnyt mitä hän on odottanut minun tekevän. Olen ollut toiveikas, tarttunut kaikenlaisiin oljenkorsiin ja uskonut tulevaisuuden parantavan. Nyt oljenkorret on käytetty ja toivonkipinät sammuneet. Ollaan riidelty enemmän ja vähemmän puolitoista vuotta. Voimavarani ovat loppumassa, enkä löydä rakkautta tai iloa sisältäni. Olen hakenut apua, mutta tuntuu että olen sitä kautta saattanut parisuhteeni vain syvempään suohon.
Mieheni syyttää minua suhteemme pilaamisesta ja että asenteessani on vain ongelmia. Kysymys kuuluukin, että onko törkeää tavoitella omaa onnea ja sitä kautta tehdä ainakin yksi, mahdollisesti muutama muukin vähintäänkin surulliseksi ja loukatuksi. Vai täytyykö ja onko edes mahdollista unohtaa omat tarpeensa ja yrittää olla onnellinen siihen mitä on tässä ja nyt, vaikka tuntisikin että sinua kohdellaan huonosti?
Ja teenkö väärin lapselle jos jään ja tunnen itseni onnettomaksi tai jos lähden ja lapsi menettää ydinperheen?