Olla vai eikö olla?
Hei!
Olen aika pahassa ahdingossa ja haluaisin tietää, mitä Sinä ajattelet mun tarinastani. Kirjeeni on pitkä ja sekava, koska olen aika tavalla hämmentynyt ja sekaisin itsekin. Jos kuitenkin jaksaat lukea ja jopa kommentoida, kiitos siitä etukäteen.
Olen 46 v. akateemisesti koulutettu johtavassa asemassa oleva ulkomaalainen (eurooppalainen) nainen, suht hyvännäköinen ja (toistaiseksi) täysjärkinenkin 😉). Vielä puoli vuotta sitten kaikki oli ihanaa ja erinomaista. Oli avioliitto ja kaunis koti, oli aviomies, elämäni rakkaus ja samalla paras ystäväni. Olemme olleet naimisissa lähes 15 vuotta – juuri hänen takia muutin pois kotimaastani – rakkaudemme piti olla ikuista, tyyliin kunnes kuolema meidät erottaa… Puoli vuotta sitten elämäni romahti, en pysty vieläkään uskomaan että näin kävi.
Mieheni kävi usein työmatkalla Afrikassa. Hän kertoi usein miten kauniit sikäläiset naiset ovat, mutta otin asiaa huumorilla – ovathan he toki kauniita, ei siinä mitään. Kävinhän minäkin kerran hänen kanssaan siellä Afrikassa, ja ihailin itsekin eksoottisia kaunottaria.
Sitten tuli huhtikuu, jolloin maailmani ns romahdi. Mieheni kävi taas Afrikassa, ja palattuaan sieltä kotiin hän kertoi mulle, että hänellä on nyt ”toinen nainen”. Hän kertoi että on ihastunut 30 vuotta nuorempaan opiskelijatyttöön, jonka oli tavannut jo helmikuussa työmatkan viimeisenä iltana hotellin baaritiskillä. Samana iltana he olivat lähteneet tuon tytön kotiin – edes maassa vallitseva karmea aids-tilanne ei estänyt. Mieheni olisi mielellään viennyt tytön hotellihuoneeseen, mutta turvamiehet estivät. Sen jälkeen he olivat kaksi kuukautta kirjeenvaihdossa e-mailitse ja siitä alkoi suuri ”hullaantuminen”. Edes se, että hän oli jättänyt sille tytölle eka kerralla (siis helmikuussa) tyynylle rahaa, ei haitannut tahtia, tyttö oli myöhemmin e-mailitse moittinut häntä siitä, että hän ei ole ”sellainen” tyttö, hänhän on kunnollinen. Voi hyvä luoja sentään!
Kunnollinen neitokainen ei kyllä palauttanut rahoja vaan kysyi myöhemmin aina lisää ja lisää, vaikka mihin tarkoitukseen. Kaiken tämän ihannuuden kertoi mulle mun oma mieheni itse,
Sitten mieheni lähti huhtikuussa taas Afrikkaan ja varasi huoneen sellaisesta hotellista, johon sai viedä paikallisia tyttöjä. Tämä ”vilpitön” töttö oli nimittäin tiennyt sellaisen hotellin jossa sellaiset touhut käy. He viettivät siellä hotellihuoneessa kaksi viikkoa yhdessä, mieheni jopa esitteli häntä työkavereilleen, joita minäkin tunnen, jotka ovat käyneet meillä kotona. Heti toisena päivänä tyttö oli käskenyt ostaa itselleen vaatteita ja koruja…
Mieheni kertoi sen kaiken mulle silloin huhtikuussa jotenkin voitonriemuisesti, hän jopa kehuskeli miten ihana ja seksikäs tuo tyttö oli ollut, ikään kuin olisin hänelle joku ryyppykaveri eikä vaimo. Hän kehuskeli vielä, että oli ostanut tytölle vaatteita, antanut rahaa jne. Ja että neitokaiselle on hyä maku…
Se keskustelu oli siis huhtikuun lopussa. Sain aikamoisen shokin, tilanne oli äärimmäisen inhottava, loukkaava ja nöyryyttävä. Hän itse asiassa nauroi mulle päin naamaa, viskilasi kädessä, aika humalassa, omahyväinen ja kukkoileva. Myöhemmin hän pyysi vähän anteeksi, mutta tarkoittiko se sitä? Näytti siltä, että hän on ihan oikeasti jotenkin ylpeä itsestään, ylpeä siitä että 27 v musta tyttö on ”ihastunut häneen”, 57 v mieheen….
Tiesin silloin huhtikuussa, että hän on menossa sinne Afrikkaan kohta uudestaan, heinäkuussa. Kun mieheni sanoi ettei hänellä ole nyt valitettavasti aikomustakaan heti lopettaa tota suhdetta, että elämässä pitää olla iloakin , ja että miksi mä en voisi antaa hänen vähän HASSUTELLA, että eihän niitä Afrikan työmatkoja enää paljon tule; ja että ”kyllä viisas nainen ymmärtäisi yskän” jne. ilmoitin, että ok, ei ole nyt muuta vaihtoehtoa, minun pitää hakea eroa.
Ja jätinkin erohakemuksen, ja jätin sen yksin, koska hän ei suostunut allekirjoittamaan. Hän valitti, että HÄN oli saanut hirveän shokin siitä, että minä laitoin erohakemuksen, miten minä voisin olla niin julma jne. Hän kun rakastaa minua ja kaikki muu on vaahtoa veden pinnalla… Hän sanoi, että hän voisi pyynnöstäni toki harkita suhteen lopettamista, mutta ainoastaan silloin, jos minä peruisin erohakemuksen. Hän kun ei halua ”jäädä tyhjän päälle”. Sanoin, että voin ainoastaan harkita avioliiton jatkamista ja ainostaan silloin, jos HÄN lopettaa HETI suhteensa sen ilotyttönsä kanssa, sen lisäksi hänen täytyy voittaa takaisin mun luottamus. Se ei oikein hänelle käynyt. Hä kun oli joka tapauksessa menossa sinne Afrikkaan eikä halunnut menettää saavutettuja etujaan…
Hän sitten kävi heinäkuussa siellä Afrikassa. Ennen sitä hän lähetti sille rahaa vuokraa ja sähkölaskuja varten, aika paljon itse asiassa. Palattuaan hän kertoi, että suhde on ohi. Mutta sitten ei ollutkaan ohi. Oli kuulemma sääli lopettaa. Ja vuoden 2006 helmikuussa uusi Afrikan matka edessä ja eihän sinne kuulemma voi lähteä ilma ettei tapaisi sitä tyttöä.
Koko kesä ja syksy on ollut sellaista soutamista ja huopaamista. Mieheni on juonnut ihan hirveästi, joka ikinen päivä. On se aikaisemminkin ottanut, mutta ei sillä tavalla.
Ajattelin ettei näin voi ihminen elää, pakko eron on tulla. Tein jopa lakioppaan avulla osituspaperit, erittäin reilut sellaiset, mutta mieheni ei halunnut siitä keskustella. Hän kun ei halua erota. Hän jopa raivostui huomatessaan, että ero tule hänelle(kin) kalliiksi maksamaan. Tulee se mullekin. Olen 15 vuotta paiskinnut töitä täällä Suomessa, ollut hyvä vaimo ja hoitanut myös meidän yhteiset raha-asiamme kuntoon.
Mutta mieheni ei haluaisi luopua mistään – ei tytöstään, ei meidän kodistamme, mökistä eikä autosta eikä avioliitostakaan. Kas kun Suomen laki ei salli moniavoisuutta 😉) Mieheni on yrittänyt minua vakuuttaa, että meidän rakkaudemme on vahva ja kestää tämmöisen jutun, ja että emme missä tapauksessa eroa, että minun pitää antaa hänelle aikaa!! Aikaa! Että ”kyllä se hullaantuminen menee ajan kanssa ohi”! On kuulemma ”obsession”! Että kyllä viisas nainen kestäisi. Enhän minä ole halunnutkaan koskaan erota, olen sisimmässäni odottanut, että hän selviäisi siitä 50-kympin kriisistä ja elämämme jotenkin jatkuisi. Mutta eihän sitä loputtomasti voi odottaa, itsetunto, ihmisarvo ja terveys siinä menee. Sanoin sille, että hänen täytyy tehdä valinta, joko minä ja meidän avioliittomme, tai sitten se (maksullinen) tyttö. Jos hän haluaisi jatkaa avioliittomme, hänen pitäisi todellakin lopettaa se suhde. Hän sanoi, että kyllä hän lopettaa. Ja tyttö ei kuulemma ole maksullinen vaan viaton ja vilpitön…
Marraskuussa tuli sitten harkinta-aika täyteen. Kävi ilmi, että hän on koko ajan valehdellut minulle. Hän on säännöllisesti lähettänyt sille tytölle rahaa, laittanut sen valokuvansa työpaikkansa työhuoneen seinälle (mieheni työkaveri kertoi mulle siitä) ja kutsunut tytön jouluksi – uudeksi vuodeksi Suomeen. Eikö ole hyvä ajoitus! Jouluksi!
Jouluaattona hän sen kaiken minulle kertoi, tyttö oli jo lennätetty Suomeen, istui ja ”päivysti” häntä jossain Helsingin hotellissa. Mieheni vielä valehteli, sanoi että tyttö tulee vasta viikon päästä Suomeen. Mieheni kun ajatteli, että viettää ”jalomielisesti” Joulut (tai osa ajasta) vaimonsa kanssa, mitä nyt käy välillä tyttöä hotellilla ”katsomassa”. Siis ihan irvokasta! Ihan kun jostain Hollywoodin B-luokan leffasta! Joulun jälkeen oli tarkoitus näyttää tytölle Suomea, kuusi kokonaista viikkoa… Kyllä! Ja sitten lähteä yhdessä sinne Afrikkaan, miehelläni on edessään viiimeinen työmatka. Ihmettelen että selvisin hengissä siitä ”ilmoituksesta”.
Se tyttö vielä soitti miehelleni kun istuttiin joulupöydässä. Jouluaattona!!! Se oli sellainen isku, että ajattelin ihan oikeasti että saan sydänkohtauksen tms. Tapanina hän sitten tunnusti että tyttö on itse asiassa jo ollut Helsingissä parisen päivää. Sanoin sitten että hän saa nyt lähteä. Hän pakkasi kamat ja lähti. Printtasin Jouluaattona toisen vaiheen erohakemuksen ja otin häneltä allekirjoituksen. Hakemus on edelleen kassissani.
Olen nyt ollut täällä yksin kotona reilut kolme viikkoa. Viikko (tammikuun alussa) olin lomalla, joka tarkoitti enimmäkseen sitä että tuijotin kattoa, luin ja katselin telkkaria. Onneksi on ystäviä, jotka jaksaa kuunnella, mutta yritän nykyään mahdollisimman vähän heitä rasittaa, kaikilla on omat murheensa, kaikki ovat uranaisia kuten itsekin. Ja tätä mun juttuani on jo kestänyt puoli vuotta. Kaikki ystäväni ovat kehottaneet heittämään ukko pihalle. Mua hävettää että olen edelleen tässä pisteessä.
Viikko olin töissä. Kolmas viikko tein aika tavalla etätyötä, koska en halunnut/jaksannut lähteä ihmisten ilmoille. Mieheni käy välillä täällä postia hakemassa. Sanoin että mulla on varmuusketju ovessa, hänen pitää ilmoittaa päivä aikaisemmin kun tulee käymään. Sanoin myös, että soitan poliisille jos hän tuo sen tytön meidän kotiimme.
Mitä mä teen? En voi vaihtaa lukkoja, se on kuulemma rikos. Mieheni uhkaili jo mua rikosilmoituksella mikäli avaisin hänen kirjeensä tms. En voi tehdä asuntokauppoja ennen kun osituksemme on tehty. Olen katsonut vuokra-asuntojakin, mutta ei ole oikein napannut. Toisaalta, miksi minun pitäisi muuttaa ”ratikkalippu taskussa” pois kotoa jonnekin vuokramurjuun, ja jättää koko elämäni petolliselle miehelle ja sille maksulliselle tytölle. Eihän sille sitte mitä kiirettä ole hoitaa ositusjuttuja.
Onko mun sitten itse asiassa pakko hakea virallista osittajaa käräjänoikeudesta? Pakko kai. Muuten tää asia ei etene. Hänhän velkaantuu sen mimmin johdosta yhä lisää ja lisää.
Olen asunut Suomessa sen verran kauan – 15 vuotta – etten oikeastaan koe enää eläväni vierassa maassa. Mulla on täällä ystäviä ja kavereita, niin suomalaisia kuin ”maannaisia”. Heistä on ollut paljon tukea. Tässä vaiheessa kuitenkin koen, että minun pitäisi nyt itse tehdä jotain eikä loputtomasti ”ruikuttaa”. Ystäväni ovat kaikki sanoneet, että mieheni on käyttäytynyt roistomaisesti ja minun pitää jättää se. Mua jo nolottaa lähteä heille TAAS JA TAAS ruikuttamaan. Tässä on mennyt jo puoli vuotta. Kaikki ovat kiireisiä uraihmisiä kuten itsekin. Ymmärrän sen itsekin että mies on ”ansainnut” avioeron. Mutta kuitenkin, kun katson vaikka meidän valokuvia itken, itken ja vaikeroin. Sattuu. Sattuu niin hirveästi. Siksi olisi hirveän hyvää saada palautetta näin netin välityksellä. Olen myös tottunut olemaan vahva, itsenäinen ja menestynyt. Olen tottunut auttamaan toisia. Olenhan auttanut miestänikin aikoinaan… Välillä taas tuntuu että kaikki onkin ehkä mun oma vikani, en ole ”osannut hoitaa parisuhdetta”… Syyllistän itseni. Ja samalla pelkään että annan kuitenkin anteeksi sille petturille. Mutta jos annan, sitten paha mut perii.
Se kaikki on sen verran kauhea, että olen ajatellut jopa … kaikenlaista. Miten on mahdollista, että sun oma rakas, sun oma kulta, sun paras ystävä ja sielunkumppani muuttuu yhtäkkiä täysin vieraaksi ihmiseksi, NAMUSEDÄKSI, joka ei välitä pätkäkään miltä minusta tuntuu, joka häpäisee ja nöyryyttää ja pettää sua. Hän on nähnyt miten minuun sattuu, mutta jatkaa siitä huolimatta. Hän sanoi, että hän ei ole tarkoittanut ”ainakaan loukata”… Voi hyvä luoja sentään. Hän sanoi, että ei olisi ikinä uskonut että tulee hullaantumaan sillä tavalla, vanha mies.
Mutta eiköhän ihminen pysty kuitenkin hillitsemään itseään, erityisesti kun kyseessä on selvästi ns erehdys. Vai voiko maksullista naistakin rakastaa? Mitä se rakkaus sitten on? En millään usko, että heidän tarinallaan olisi happy end. En usko että neitokainen olisi ”viaton” ja ”vilpitön” kuten mieheni häntä luonnehtii. Tässä on selvä hyötymistarkoitus, Mieheni on tytön vaatimuksestaan maksanut sen vuokria, sähkölaskuja, ostanut vaatteita jne. Mieheni on itse kertonut reippaasti…
Järki ja tunteet sanovat mulle, että sen verran petollinen, heikko ja tyhmä mies pitää heittää heti pellolle, ja hakea käräjäoikeudesta virallista osittajaa. Mieheni on pannut aikamoisen omaisuuden menemään siihen tyttöön ja jatkaa vaan, lemmenlomalla kun ovat, eli tässä on riski, että joudun todella keski-ikäisenä ns lumihankeen. Samalla joku ääni sisällä piipittää, että ehkä se on kuitenkin tilapäinen mielihäiriö, ja että ehkä kaikki on ollut pahaa unta…ja että ehkä kaikki vielä järjestyy. Hän on siis ollut mun elämäni rakkaus. Meillä oli kaikki. En voi käsittää että näin kävi.
Päätä särkee. Ohimoissa on omituinen kipu. Poskipäissä omituinen kipu. Valvon öisin. Kyllä tiedän että kroppa reagoi stressiin, mutta se kaikki sattuu niin vietävästi. Miten tästä voi selviä? Yritän kyllä skarpata, koska eihän tässä ole varaa joutua vielä työttömäksi. Keväällä ja kesällä ja syksyllä tein töitä kun kone, asiat oli pakko hoitaa kunnolla, monet ihmiset olivat minusta riippuvaisia. Nyt on helpompi perioodi ja tuntuu että se on juuri vaarallista, on aikaa ajatella, olla heikko.
Kyllä ihmiset eroavat, mutta tämä juttumme on jotenkin sen verran raadollinen, että miten tänä jälkeen voi enää elää? Tämä on niin nöyryyttävä ja raastava. Miten tässä näin kävi? Mitä mä teen?
Olen kirjottanut tämän kirjeen aika kiihtuneessä mielentilassa. Pyydän anteeksi kirjoitusvirheitä. Olen hirveän iloinen, jos joku jaksaa lukea tän vuodatuksen ja jopa vastata. Mitä SINÄ tekisit minun tilanteessa? Mitä suomalainen nainen tekisi?
Terveisin,
onneton, epätoivoinen ja hämmentynyt Evalotta