Olenko vain painolastina?
Tältä ainakin tuntuu, kun seuraan äitini suhtautumista minuun.
No, täytän tänä vuonna 21 vuotta, asun toistaiseksi kotona ja olen tällä hetkellä työttömänä. Olen hakenut syksyksi opiskelemaan, ja odotan innolla kutsua pääsykokeisiin. Töitä olen myös hakenut, että olisi jotain tekemistä ja tuloja syksyyn asti. Syyt siihen miksi asun äidin luona ovat tiivistetysti nämä: isä laittoi elämäni perusteet raunioiksi viime talvena, muutin hänen luokseen, hän heitti minut ulos pari kuukautta myöhemmin riidan päätteeksi ja minun oli pakko muuttaa äitini luokse. Nyt äidin kanssa on alkanut mennä sukset ristiin, koko ajan vaan tapellaan ja riidellään ja äiti kaataa omat ongelmansa minun niskaan, minun syykseni. Hän asuu miesystävänsä luona, minä kotona 14-vuotiaan siskoni kanssa.
Sisko juo ja polttaa (okei, niin minäkin, mutta kohtuudella ja onhan meillä tuota ikääkin erilailla), pummii koulusta, on täysin ilman kontrollia eikä äiti ota kuuleviin korviinsa, jos sanon asiasta hänelle. On kuulemma puhunut tytön kanssa. Minä olen se, jolle huudetaan.
Nyt äiti sitten ilmoitti kirjoittavansa minulle häädön, ei onnistu asumiseni kotosalla syksyyn asti. Olen niin väsynyt, pelkään miten pärjään omillani rahallisesti ja jotenkin tuntuu, että sekä isä että äiti kokevat minut vain painolastiksi, epäonnistujaksi, josta ei ole kuin harmia. Veljeeni ja siskooni etenkin äidillä on aivan toisenlaiset välit. No, onko ihme? Veli on minua 3 vuotta nuorempi, opiskelee ammattiin yhtenä luokkansa parhaista, menestyy jäkiksessä, on kihloissa ja asuu saman katon alla tyttökaverinsa kanssa. Tilanne, jossa minäkin voisin aivan hyvin olla, jos olisi mennyt toisin.
Itse en seurustele, ystäväpiirini on kavennut melkoisesti. Viimeisimmän suhteen ja vanhempieni minuun suhtautumisen vuoksi en oikeasti osaa luottaa ihmisiin, en halua laskea ketään lähelle ja minua alkaa ahdistaa, jos joku alkaa udella liikaa asioista. Samalla haluaisin puhua jollekulle ja saada jostain jotain turvaa. Äidin nähden en uskalla itkeä, alkaa riita. Tuntuu, että olen tunnevammautunut, en osaa enkä pysty rakastumaan saati rakastamaan ja haluan vain ajaa ihmiset pois luotani. Haluaisin vain istua alas ja itkeä ja toivoa, että joku edes kerran auttaisi minua saamaan asiani järjestykseen, ettei aina tarvitsisi tehdä ja kokea kaikkea p****a yksin.
Olen vaan niin totaalisen loppu, äiti on myöntänyt että on huomannut minun olevan väsynyt ja masentunut sillon tällön sekä selvästi kireä ja vihainen, mutta hän ei tee mitään auttaakseen, enkä yksin osaa kääntyä mihinkään suuntaan. Äiti on sentään mielenterveysalalla töissä, luulisi hänen tajuavan. Mutta niinhän ne sanovat, suutarin lapsella ei ole kenkiä.
Anteeksi pitkä(?) ja ehkä vähän sekava aloitus, mutta kun jos kertoisen oikeasti kaiken, siihen menisi monta päivää. Jos täältä saisi jotain vertaistukea itselleen? ☹️