Olen pettäjä mutta haluan muuttua.
Olen pettänyt mutta haluan parantua ja muuttua. Nyt mietin, miten voisin sen parhaiten tehdä.
Olen vajaa 30-vuotias mies, takana useita vuosia hyvin myrskyisessä parisuhteessa ihmisen kanssa, jolla on paljon omia vaikeita ongelmiaan, ajoittain melko vakavaa ahdistusta ja masennusta muun ”kivan” ohessa. En nyt mene yksityiskohtiin, mutta suhteessa on ollut toistuvasti hetkiä, jolloin sekä jääminen että lähteminen ovat tuntuneet yhtä mahdottomilta, ja olen miettinyt, että minulle ei jää muuta ulospääsyä kuin tappaa itseni.
Tämä kuitenkin vain taustaksi; en halua puolustella ollenkaan mitä olen tehnyt. En ole koskaan aiemmin pettänyt, mutta tämän suhteen kuluessa minulla on ollut seksisuhteita kolmeen naiseen ja jonkinasteista sutinaa neljännen kanssa. yksi on ollut yhden yön juttu, yhden kanssa olen päätynyt sänkyyn kahdesti ja kolmannen kolme kertaa. Yllämainittujen suhdeongelmien lisäksi alkoholilla on ollut osuutta asiaan, kuten myös sillä, että minun ja tyttöni halut ja toiveet eivät kohtaa. Lisäksi olen ollut ylipäätään epämääräinen sen suhteen, mitä teen; en ole halunnut selitellä esimerkiksi keitä olen nähnyt työmatkalla (vaikka kyseessä olisi vain lounastapaaminen), kun päällä on vakava mustasukkaisuuskohtaus.
Häpeän tunnustaa, että pettämisestäni tuli minulle ongelma vasta vähän aikaa sitten, viimeisimmän tekoseni jälkeen. Seuraavana aamuna ilmoitin, että en halua olla tälläinen ihminen, ja katkaisin kaikki välini viimeiseen seksikumppaniini. Nyt koen äärettömän huonoa omaatuntoa kaikesta, mitä olen tehnyt.
Koska viimein tajusin, että kaikesta huolimatta rakastan tyttöäni todella paljon. En osaa oikein selittää, miksi. Hän sanoo toisinaan minulle todella ilkeitä asioita ja satuttaa minua, eikä luota minuun kovin hyvin (ironista kyllä, erään täysin viattoman, pettämistä edeltäneen mutta väärintulkitun tapahtuman vuoksi) mutta on myös usein maailman ihanin ihminen. Viimeisen vuoden aikana asiat ovat rauhoittuneet paljon ja nyt alkaa tuntua, että ehkä sittenkin voisimme olla onnellisia yhdessä. Olemme äskettäin jo puhuneet naimisiinmenostakin.
En haluaisi heittää kaikkea pois vaikka olen toiminut todella, todella typerästi ja itsekkäästi. Haluaisin ihan aidosti olla tytölleni ihana poikaystävä ja mies. Haluan lopettaa kaiken väistelyn ja valehtelun ja rakentaa luottamusta, mikä ei ole ollut ihan hirveän vahva puoli suhteessamme tähän saakka. Enkä missään nimessä halua enää ikinä pettää. Kadun toimintaani syvästi, koko ajan syvemmin, ja jos voisin niin tekisin asiat aivan toisin.
Olen miettinyt, pitäisikö minun kertoa. Mutta kertominen tuhoaisi täysin varmasti suhteen, ja pelkään ihan oikeasti, että se ajaisi hänet jopa itsemurhaan tai jonkinlaiseen psykoosiin. Uskon myös, että jos hän tässä suhteessa vielä katkeroituu, hän ei enää koskaan ryhdy mihinkään suhteeseen.
Tiedän, että hänellä olisi oikeus tehdä omat päätöksensä, ja tiedän tekeväni väärin kun en kerro. Mutta en ole yhtään varma, olisiko kertominen kuitenkaan yhtään parempaa. On varsin epätodennäköistä, että hän saisi tietää tapahtuneista muuta kautta.
Haluan tytölleni vain hyvää ja haluaisin olla mukana hänen elämässään. Haluaisin olla toisenlainen, parempi ihminen. Mutta voiko se onnistua? Voinko vetää viivan tapahtuneiden yli ja kantaa syyllisyyden hiljaa itse?
Tiedän että olen tehnyt pahasti, pahemmin kuin koskaan ikinä. Syyllisyys ja pelko ahdistaa, mutta itsepä olen tyhmyyteni tehnyt ja minun pitää myös kärsiä seurauksista. Haluaisin vain hyvää rakastamalleni ihmiselle, jolle olen tehnyt hirmuisen vääryyden.