Okei, en varsinaisesti ajatellut kirjoittaa tähän ketjuun, koska mielipiteeni näyttävät eroavan niin radikaalisti muiden mielipiteistä, mutta kun kaivattiin näkemyksiä myös pettäjiltä...
Jos olen nyt tulkinnut oikein niin Aloittaja on jonkin aikaa harrastanut huomion hakemista miehiltä - flirttailua ja keimailua - sekä on ollut ihastunut muihin miehiin kuin omaan puolisoonsa. Ja tämän Aloittaja tulkitsee pettämiseksi.
No, näillä meriiteillä minä olen moninkertainen, parantumaton petturi ja vieläpä vailla kaikkea katumusta. Olen seurustellut 12 vuotta ja sinä aikana ollut ihastunut... ee, en edes muista kuinka moneen mieheen. Alle kymmeneen kyllä, mutta kuitenkin. Nyt täytyy myöntää, että olen kyllä pettänyt myös omilla kriteereillänikin (ja niin on miehenikin - meillä oli hullut pari vuotta, joista on onneksi selvitty), mutta flirttailua, ihastumista yms. en ole koskaan laskenut pettämiseksi eikä ole miehenikään. Me olemme keskustelleet suhteemme rajoista ja sopineet, mikä on sallittua, mikä lasketaan pettämiseksi ja mitä ei, joten mieheni on tietoinen ja luonnollisesti hän saa myös flirttailla muiden naisten kanssa jne.
Näin ollen itse en edes pidä sinua petturina. Pidän sinua lähinnä - normaalina.
Mutta. Tietysti, jos itse katsot, että käytöksesi ylittää sopivuuden rajat etkä missään nimessä hyväksyisi mieheltäsi vastaavaa, silloin se on tietenkin ongelma. Ongelma on ratkaistavissa kahteen suuntaan. Voit joko hyväksyä sen, että olet tällainen ja ottaa aiheen puheeksi miehesi kanssa, siis ei niin, että "haluan nyt pettää sinua, eihän haittaa" vaan että juttelette ihan suoraan siitä, mikä on suhteessa sopivaa, mikä ei, mitä voisitte hyväksyä toisiltanne jne. Toiset ihmiset haluavat pitää partnerinsa kokonaan itsellään eikä siinä mitään, se on yksi tapa ajatella asioita. Se ei kuitenkaan ole ainoa, puolisolle voi sallia myös vapautta ja ajatella, että ei se ole minulta pois. Se voi myös aidosti piristää parisuhdetta, esimerkiksi seksielämää - ei siis pettäminen, siitähän ei ole kyse, kun homma on sallittua, mutta ihastunut ihminen on hyväntuulinen, iloinen ja yleensä myös uhkuu seksuaalista energiaa. Kun tietää, mistä on kyse, sen energian voi suunnata omaan puolisoon, vaikka olisi sinänsä ihastunut johonkuhun muuhun. Se ei myöskään tarkoita, etteikö rakastaisi omaa puolisoon. Ihastuminen ja rakastaminen ovat kaksi ihan eri asiaa.
Toisaalta, jos lukeudut siihen joukkoon, joka haluaa pitää puolisonsa aivan kokonaan itsellään etkä halua käyttäytyä itsekään näin, sitten ongelma olisi syytä ratkaista toiseen suuntaan eli hankkiutua eroon tästä käytöksestä. Terapeutti voisi auttaa, mutta jotenkin veikkaan kertomasi perusteella, että taustalla on vain eräänlainen "jännityksen tarve". Tuntuu todella hyvältä saada huomiota muilta kuin omalta puolisolta. Oman puolison huomio on tietenkin äärettömän tärkeää, mutta se on erilaista. (Jos pitäisi valita, ottaisin tietenkin jälkimmäisen, mutta itse en pidä tarpeellisena valita, joten.) Omaan puolisoon myös tietyllä tavalla "kyllästyy", siis vaikka aidosti rakastaisi ja pitäisi todella omaa puolisoa hyvänä miehenä eikä missään nimessä haluaisi erota. Yhteiselosta tulee arkista, tavallista ja turvallista. Se on hyvää, mukavaa ja miellyttävää, mutta totuus on, että se kutkutus vatsanpohjassa, kun saa huomiota naisena, tuntuu myös aivan huumaavalta. Sitä jää kaipaamaan.
No niin juu, takaisin aiheeseen. Voisit ehkä etsiä elämääsi jännitystä muualta? Oletko harmissasi lihomisestasi? Voisit aloittaa jonkun liikunnallisen harrastuksen? Voisit tehdä miehesi kanssa jotain jännittävää?
Sanoisin kuitenkin, että ole armollinen itsellesi. Pettämisessäkin ON harmaan sävyjä. Oletko koskaan käynyt miehesi kanssa perusteellista keskustelua siitä, mikä on ok ja mikä ei? (Yllättävän monet parit eivät ole käyneet, kaikki vain olettavat, että nämä asiat ovat tiedossa.) Ehkä miehesi ei suorastaan kiipeilisi seinille tästä kuultuaan? En toki tunne miestäsi, joten en osaa sanoa.
Mutta niin. Toivottavasti löydät ratkaisun.