Minullakin on samankaltaisia kokemuksia. Olen kärsinyt masennuksesta joitakin vuosia, ehkä 7, jos laitan alkupisteen esikoiseni vauva-aikaan. Diagnoosia minulla ei ole - syystä että en ole hakeutunut hoitoon. En ole ihan varma uskallanko kutsua tilaani masennukseksi, vai loukkaanko sillä niitä joilla on vielä paljon vaikeampaa kuin minulla. Olen kuitenkin oppinut, että masennus voi ilmetä monilla tavoilla, eikä ilmene kaikilla totaalisena lamautumisena. Joten ainakin nyt täällä Tukinetissä uskallan kutsua tilaani masennukseksi.
Nuorena ajattelin, että mieheni ja minä olemme luodut toisillemme ja olin hyvin tyytyväinen siihen, että oli löytänyt niin hyvän kumppanin. Vannoimme rakkautta toisillemme vuosikaudet. Minun puoleltani se jossain vaiheessa muuttui mantran hokemiseksi: "rakastan sua" - "niin minäkin sua" Sillä ei ollut enää mitään sisältöä. Aloin haluta pois kotoa ja pois omasta elämästäni, en kaivannut mieheni seuraa enää muusta syystä kuin siksi, että hän tekisi osansa kodin ja lasten hoidosta. En kuitenkaan havahtunut ajattelemaan tilannettani, vaan suoritin elämäääni hampaat irvessä. Kunnes tapasin toisen miehen, johon rakastuin.
Myöhemmin olen tajunnut sen olleen jonkinlainen masennuslääke (ei toki ainoastaan sitä, olen edelleen sitä mieltä, että tämä toinen mies oli mulle jollain tavalla oikea, "match", mutta ajoitus väärä...). Tuntuihan se NIIN mahtavalta nousta ihastumisen ja rakastumisen tunteen kirkkauteen, kun oma elämä tuntui liisterissä vellomiselta. Ja sitä hirveämmältä tuntui kun luopumisen aika koitti. Sitä voi verrata vaikka huumeriippuvuuteen. Niin hyvältä tuntui tämä huume, että itkin sen perään katkerasti monta kuukautta, jopa vuoden. Pelkäsin ja inhosin ajatusta että minun täytyisi palata kurjaan elämääni, tunteettomaan harmaaseen pakerrukseen siitä jumalallisen ihanasta olotilasta. Tajusin kuitenkin järjellä, etten voi hyvää miestäni jättää ja lasteni perhettä rikkoa siksi, että minusta tuntuu niin fantastiseltä tämän toisen miehen kanssa, ettei ikinä ennen. Tajusin, että ongelma on ennen kaikkea itsessäni, ei niinkään miehessäni tai muissakaan ihmisissä. No, tästä päätöksestä huolimatta ne tunteet tuota toista miestä kohtaan eivät haihtuneet tai muuttuneet pitkään aikaan. Nyt kun en ole hänestä nähnyt vilaustakaan puoleentoista vuoteen, on ehkä pientä laimentumista havaittavissa. Tunteet omaa miestäni kohtaan eivät myöskään ole palautuneet ☹️ Tai en minä tiedä pitäisikö niiden palautua joksikin vai muuttua ihan uudeksi? Hänessä on kuitenkin paljon hyviä puolia ja meillä on hyviä hetkiä ja paljon yhteistä. Niitä yritän itselleni korostaa.
Selvää on se että pitkässä suhteessa ei voi rakastumisen huumaa ylläpitää kokoajan. Jos sitä haluaa täytyy tyytyä kertakäyttösuhteisiin. Pitkässä suhteessa on paljon muuta arvokasta, ja ennen kaikkea se on jatkuvan oppimisen areena. En kuitenkaan ainakaan omalla kohdallani aio hyväksyä sitä, että oltaisiin vain hyviä kavereita, kumppaneita. Haluan muutakin. Haluaisin kaivata häntä kun hän on poissa (muutenkin kuin lasten hoitajaksi). Haluaisin tuntea kuplivan ilon, niin että suu menisi ihan väkisinkin hymyyn kun hän tulee minua hakemaan asemalta viikonloppureissun jälkeen. Haluaisin haluta seksiä hänen kanssaan... mutta kun en ☹️
Vielä en aio luovuttaa. En tiedä onko tämä sitkeyttä ja periksiantamattomuutta, vaiko pelkuruutta muuttaa elämäänsä todenteolla. Täytyy välillä piiskata itseään, ettei elämän ja itsensä muuttaminen jäisi vain pohdintojen tasolle ja hyviksi aikomuksiksi.
Ihmeotus, ota vain itsellesi tilaa ja tee niitä asioita mistä nautit. Nauti myös puolisosi hyvistä puolista ja teidän hyvistä hetkistänne. Ehkä sitten ajan myötä tulee muutosta parempaan kun ei lakkaa yrittämästä?