Odotukset parisuhteelta - viallinen?
Olen varsin kummallisessa tilanteessa parhaillaan. Erosin miehestäni 11 vuotta sitten, meillä on kolme yhteistä lasta, joista 2 jo aikuista tällä hetkellä. Ongelmani liittyy uuteen parisuhteeseeni. Miesystäväni muutti asumaan minun ja lasteni kanssa 6 vuotta sitten.
Nyt tilanne on se, että kaksi päivää sitten ”heitin” hänet ulos ja totesimme, että nyt asioita pitää miettiä. Ongelma on ehkä varsin eriskummallinen. Koko tuon yhdessä asumisen ajan olen kärsinyt aivat tolkuttomasti seuraavasta asiasta. Miehelleni on ollut tärkeää koko ajan päästä liikkumaan hyvinkin vapaasti. Menoistaan hän on yleensä ilmoittanut minulle muutamaa päivää ennen, joskus viikkoa ennen. Hyvin usein on toistunut tilannee, että olemme tulleet yhteiseltä matkaltamme (mökiltä, ulkomailta tms.) ja hän on sitten heti seuraavana viikonloppuna lähtenyt sukulaisissaan käymään.
Olen kertonut hänelle useita kertoja, että tuo ei mielestäni ole reilua. Minulla on tässä omakotitalo ja kolme lasta ja oma työni, joten arjen pyöritys on aikamoista. Olisin halunnut, että hän olisi ollut auttamassa minua arkiasioiden hoidossa noiden yhteisten matkojemme jälkeen. Hän ei tunnu alkuunkaan ymmärtävän, mitä tarkoitan. Sanoo vain olevansa tarpeeksi paikalla ja tekevänsä tarpeeksi.
Almanakkaan tarttuminen on hänelle kauhistus. Hän on sanonut minulle suoraan, että haluaa lyödä mahdollisimman vähän asioita lukkoon etukäteen. Itse taas joudun olosuhteiden pakosta suunnittelemaan arkeani noin kuukausi eteenpäin, jotta saan työn ja perheen yhteensovitettua. Hän syyttää minua siitä, että en osaa rentoutua, olen siivousneurootikko ja teen hänen kanssaan liian vähän reissuja. Lapset ovat olleet kaksi viikkoa minun luonani ja kaksi viikkoa ex-mieheni luona. Miesystäväni käsityksen mukaan minä olen täysin vapaa tulemaan ja menemään noiden kahden vapaan viikon aikana. Hän ei tunnu ymmärtävän sitä, että nuo kaksi viikkoa ovat minulle latautumisaikaan ja sitä aikaa, kun saan hoitaa asioitani rauhassa. En todellakaan jaksa olla menossa koko kahta viikkoa ja sitten taas laskeutua lapsiarkeen.
Nyt minulle vain tuli pinna täyteen. Hän aloitti taas jokakeväisen joka toinen viikonloppu ”on the road”-tyylinsä, kun minä kipuilen tässä samaan aikaan, että miten ehdin siivota pihan, autotallin siivous on kesken, pitää järjestää poikani ylppärijuhlat, kesämökkikin pitäisi siivota kesäkuntoon….ja hän vain menee rentoutumaan sukulaisiinsa. Ja minä käskin hänen mennä pois, kun hermoni olivat aivan riekaleina ja tunsin itseni majatalon pitäjäksi.
Olen viimeisten vuosien aikana yrittänyt sopeutua tuohon hänen tyyliinsä ja ajatellut olevani vain itse nipo. Seurauksena on ollut, että olen menettänyt mielenrauhani, tyyneyteni, olen ihan lopussa ja puhki. Tilanne stressaa minua niin, että hänen läsnäollessaan vain masennun ja en pystyi oikein tekemään mitään. Kun hän on poissa, alan välittömästi elpyä ja minusta on ihanaa tehdä näitä omikotitalon ruoputuksia ja kuoputuksia. Minä en kaipaa jatkuvaa liikkeellä oloa kuten hän. Mutta silti tunnen aivan sairasta syyllisyyttä siitä, että en pysy hänen menotahdissaan.
Nyt mietin koko ajan, että olenko ihan oikeasti hullu ja nipo. Olenko minä viallinen, kun minulle riittää työ ja tämän talon puuhastelut. Tykkään käydä myös elokuvissa ja teatterissa ja ystävieni luona, mutta niitä teen harvoin. Toinen haluaisi olla jokaisen vapaan viikonlopun jossain. Voiko suhde kaatua tähän – siihen, että meillä on niin erilaiset käsitykset siitä, mitä yhdessäolo on.
Minä haluaisin oikean kumppanin, sellaisen, joka suunnittelee kanssani arjen kulkua, ei hylkää minua yksin arjen keskelle yhteisten hauskojen hetkien jälkeen. Olenko epärealistinen?
Pahinta on, että en saa toista ymmärtämään, että miltä minusta tuo kaikki tuntuu. Hän saa minut jotenkin tuntemaan, että olen vain sellaine kireäpipo enkä osaa elää oikein.
Apua! Olenko minä viallinen? Pää on ihan sekaisin.
Seita