Obsessiivinen huoli perheenjäsenten ongelmista?
Moikka kaikki! Mulla on tämmöinen ongelma, johon kuulisin mielelläni vinkkejä tai vaihtoehtoisia ajatusmalleja.
Oon 30v, asun samassa kämpässä äidin ja siskon kans (aiemmin oli isäkin, mutta se kuoli viime vuonna syöpään). Aina kun jollakulla perheenjäsenellä on esim. terveyshuoli (niinkin vähäinen kuin satunnainen ripuli) tai mieli maassa, meen ihan sekaisin huolesta. En pysty lakkaamaan ruminating eli asian ajattelua. Oon kaiken lisäksi multitaskaaja, eli vaikka yritän tehä muita asioita niin valitettavasti pystyn ajattelemaan monta asiaa samaan aikaan joten ahistus ja huoli kyllä seuraa.
Tää ongelma on tällä hetkellä erityisen relevantti siksi, että siskolla on just nyt yks rahaongelma, jota selvitellään poliisin kanssa. Tiedän että se tilanne ihan taatusti ahistaa sitä, ja oon itse aivan sekasin siitä ajatuksesta, että entä jos siskoa ahistaa.
Haluisin jotenkin tervettä etäisyyttä muiden ihmisten mielenmaisemaan, etten menisi aina näin tolaltani siitä, että joku perheenjäsen saattaa joskus kokea negativiisia tunteita elämässään. Vinkkejä ja vertaistukea otetaan vastaan.