Nyt alkaa taistelu, 10 vuoden yhdessäelon jälkeen eroon väkivaltaisesta, mielivaltaisesta miehestä
Hei, olen vajaa 4kymppinen yhden leikki ikäisen lapsen äiti. Ollut lapsen isän, aviomieheni kanssa yhdessä yli 10 vuotta, joista 2 viimeistä naimissa.
En edes tiedä mitä kirjoittaa, mistä aloittaa, oon niin uupunut ja tottunut pitämään kaiken sisällä. Oon kait edes kunnolla sitä itse tajuamata pitänyt tai ainakin yrittänyt pitää jonkinlaisia kulisseja yllä kaikki nämä vuodet, nyt en enää jaksa. En jaksa enää mitään. En jaksa viedä lasta edes tarhaan. En jaksanyt mennä viikonloppuna sovittuihin työvuoroihin enkä edes ilmoittanut, enkä vastannut lukuisiin yhteydenottoihin työpaikalta.
En välitä enää mistään. Paitsi tietysti tuosta rakkaasta lapsesta ☺️❤️
Oon aika lailla erisäytynyt viime aikoina oikeestaan kaikista ja kaikesta, en vain jaksa enää.
Mitä sanoisin tuosta miehestä? Ollut suhteen alussa kovinki väkivaltainen, lopetti fyysisen väkivallan reilu 4v sitten, sen jälkeen kun olin jättänyt hänet ja ollut erillään vajaan vuoden. Niin vain otin takas ja uskoin kaikkiin lupauksiin, tosiaan lapsenkin tein ja meninpä (hullu nainen) vielä naimisiinkin 😞 Hohhoijaa..
Se kaikista kamalin fyysinen väkivalta siis loppui, mutta saattaa hyvinki vielä töniä ja kopistella, tulla ihan kasvoihin kiinni jne mutta kaikki on tietysti mun vikaa, aina. Minä käytökselläni en kuulemma anna hänelle muuta vaihtoehtoa.. 😟
Henkinen väkivalta tässä kuitenkin kamalinta on. Kaikki on hyvin niin kauan kun oon kaikesta samaa mieltä ja jaksan hymyillä ja olla ”täydellinen” koko ajan. Heti kun näytän heikkottani, oon allapäin, itken, oon vihainen, mitä tahansa, niin se alistaminen, haukkuminen jne alkaa. Sitä kuuluisaa toisen hulluksi tekemistä. En osaa selittää nyt sen enempää, kylmää ja kamalaa. Lyödyn lyömistä, koskaan ei ole lohduttanut kun itken, sanoo vain esim ”hyi saatana, lopeta tuo säälittävä ruikutus”, ”Oot säälittävä luuseri”, ”Ei ihmekään että edes äitis ei halunnu sua, ku oot tollanen”, näitä riittää.
Enkä todellakaan oo mikään säälittävä valittaja vaan -ainakin joskus ollut- vahva, älykäs, hauska, pidetty, energinen ja itsenäinen suurella sydämellä varaustettu nainen, kauniskin vielä.
Mä teen meillä oikeestaan kaiken, mies kantaa kyllä taloudellisen vastuun, mutta minä hoidan kaikki juoksevat asiat, maksan laskut, hoidan lapsen asiat, koko sosiaalinen elämä on mun harteilla, kaikki ongelmat ja elämän normaalit isot ja pienet vastoinkäymiset ja sairaudetkin kannan yksin, mies on kyllä rinnalla kun kaikki on hyvin, mutta pieninkin vastoinkäyminen niin varmasti kääntää heti selkänsä.
Miehellä on ilmeisesti (ainakin!) Asperger (diagnosointi kesken), mutta en usko että tuonkaan nimikkeen taakse voi kaiken tämän hirveyden laittaa. Totaalinen empatian puute on hallitsevin piirre ja eniten tuskaa aiheuttava. Hän on myös täysin joustamaton ja ehdoton mielipiteissään. On aina oikeassa. Ei näe tunteita, näkee vain puhtaat faktat.
Äkkipikainen ja agressio on vastaus kaikkeen.
Turhaa tässä valitan, eipäs minua tässä kukaan pakota olemaan. Vapaasta tahdostanihan olen tämän valinnut.
Nyt olen kuitenkin varannut ajan naisille tarkoitettuun kriisikeskukseen. Tänään kolmelta. Soitan myös lääkäriin, en ole nukkunut kunnolla aikoihin.
Meillä on edessä muutto, yhdessä muutetaan, vaikka niin olin päättänyt että en enää yhteen muuta, näin se vain taas meni. Tuolla miehellä on ihmeellinen valta mun yli ja ote on tiukka. Olen luvannut itselleni että ennen kesää (tarkalleen ottaen 1/5- 12) hän ei enää asu meidän kanssa, minun ja lapsen siis. Oon kertonut tämän myös hänelle, ja hän on sopinut, että näin tehdään, mutta se ei nyt mitään merkitse, ei ole koskaan pitänyt lupauksiaan, ei ensimmäistäkään, ne ei merkitse vaan yhtään mitään.
Asunto on iso ja siinä voi hyvin elää melko erillistä elämää. Haluan että vietämme mahdollisimman vähän aikaa yhdessä ja että aika mitä vietämme yhdessä on lapsen vuoksi.
Oon tällä hetkellä ihan voimaton ja lytätty, mutta kyllä tästä noustaan. Edessä on isoja muutoksia, mm työnhaku (oon tehnyt pelkkää yötä ja se ei sitten enää onnistu kun tulen asumaan sitten eron jälkeen yksin lapsen kanssa).
Luulen että olen kaiken tämän keskellä pystynyt huolehtimaan lapsen tarpeista hyvin. Vaikuttaa tasapainoiselta ja iloiselta, otan hänet tänään sinne kriisikeskukseen mukaan. Tuossa katselee Muumeja.
Varmasti sekavaa luettavaa, mutta vaikea kirjoittaa. Helpottaa kuitenkin, kun saa jotain ulos. Soitan nyt tarhaan ja ilmoitan että pidän lapsen tänään(kin) kotona, huomenna sitten vien, tekee hyvää molemmille.
Asutaan ulkomailla. Viihdyn, enkä usko että ollaan muuttamassa takaisin Suomeen.
Kiitos että luit.
Ajattelin alkaa kirjoitteleen tänne meidän tarinaa, tätä epätoivoista erille pyristelyä.
Tukea tietysti kovasti kaipaan.
– Ms Pony S