Nykyhengen rakkauskäsityksestä
Menin kihloihin tammikuussa. Minulle kihlaus ja sormus merkitsee sitä, että olen sitoutunut rakastamaan ainoastaan yhtä ihmistä, enkä rakasta muita. Olen uskollinen vaimotyyppi, joka ei petä eikä jätä. Nykyhenki näyttää kuitenkin olevan se, että vaikka mies kävelee sormus kädessä kadulla, niin sekään ei näytä olevan monelle naiselle enää mikään este, vaan pikemminkin houkutin saada juuri tämä mies. Tuonkaltainen käytös sotii minun rakkauskäsitystäni vastaan. Nettiin on helppo laittaa ilmoitus ja vaihtaa kumppania vaikka lennosta ja jos tietää varatun sähköpostiosoitteen, on hänelle helppo lähettää postia. Kuitenkaan nettimaailma yms. ei ole parisuhteen arkea. Minulla on ollut se periaate aina, että varattua ei viedä eikä mitään ehdotella. On helppo iskeä siihen rakoon, kun parisuhteessa tulee esim. terveydentilan heiketessä ensimmäinen kriisi. Ihmisen, joka ei elä parisuhteen arkea on helppo vaikka ravintolassa tai töissä tarjota myötätuntoa. Ravintolaympäristössä ollaan kepeissä tunnelmissa ja työpaikalla tavataan vain työn merkeissä ja nämäkään ihmissuhteet eivät kosketa tunnelämää sen syvällisemmin. Haluaisin siis aloittaa yleisellä tasolla keskustelun siitä, mikä on nyky-yhteiskunnan yleinen käsitys sitoutumisesta? Itse en pystyisi viemään varattua missään tilanteessa, ja ehkä viimeisin tilanne olisi se, jos kumppani olisi missä tahansa terveysasiassa ns. toipumisvaiheessa. Voisitko itse viedä vaikka epilepsia diagnoosin juuri saaneen henkilön kumppanin? Entä syömisestään tarkan ihmisen kumppanin kun on tullut ensimmäinen kriisi ruokavaliosta? Tarkoitus on vain herättää keskustelua nykyhengestä.