Niin väsynyt mieheni mielialan vaihteluihin!
Huoh! Olen niiiiiiin väsynyt mieheeni, kahden pienen lapsen isään, jonka mielialat vaihtelevat laidasta toiseen enkä tahdo pysyä perässä, että tuntuu etten enää jaksa. Yhtenä hetkenä hän halailee ja pussailee, mutta ei tarvita kuin yksi väärä sana, niin johan heittää mielialan toiseen äärilaitaan. Ja kyse on siis aikuisesta miehestä, ei mistään keskenkasvuisesta nuorukaisesta. Muutama esimerkki..
Kun tulin nuorimmaiseni (1v) kanssa synnytyslaitokselta kotiin, alkoi mieheni kiinnittää vauvan pinnasänkyyn viimeiset ruuvit. Voi äiti sitä noitumisen (kovaäänisen) määrää, kun ei homma heti onnistunut. Ei hän meille muille huutanut, vaan itsekseen riehui. Yritin useamman kerran sanoa, että voitko olla kiroilematta ja anna sen sängyn olla, että minä voin sen kasata, jos hänen hermonsa ei kestä. Talossa on kuitenkin 2-vuotias ja vastasyntynyt, joiden ei tarvitse tuollaista kuunnella ja kohta pitäisi jo rauhoittua nukkumaan. Vauva alkoi itkemään hysteerisenä ja sanoin, että etkö näe, että vauvalla on paha olla. Ei hän välittänyt, niin kuin ei koskaan sitä ennen tai sen jälkeenkään. Silloin hän kyllä ymmärtää asiat, kun on hyvällä tai ns normaalilla tuulella, mutta auta armias jos jokin hiertää, niin silloin on turha yrittää jankuttaa, että rauhoitu ja ajattele lapsia. No, siis pinnasängyn kasaus sai mieheni huonolle tuulelle. Piste iin päälle oli vielä, kun esikoinen meni nukkumaan ja kohta alkoi itkemään, että huoneessa on kärpänen. Yritimme löytää kärpäsen, mutta homma ei ottanut onnistuakseen ja tyttöä itketti. Sen sijaan, että olisi vaikka rauhoittanut hätääntynyttä tyttöä, mieheni rupesi karjumaan, että hän ei jaksa tämmöistä hullunmyllyä ja painui sadattelun saattelemana muualle. Kaksi päivää myöhemmin hän oli ahdistunut ja kiukutteli vuorostaan sitä, kun joutui olemaan niin paljon kotona ja passaamaan minua ja ettei hänestä oo kodinhoitajaksi, hänellä leviää pää. Hän oli siis joutunut puolitoista vuorokautta passaamaan minua, kun en mitään pystynyt tekemään sektion seurauksena. Onneksi oloni koheni ja hän pääsi enemmän tuulettamaan päätään muualle.
Viimeisin oli, kun hän tuli auton laitosta kiukkuisena (auto ei ollut tullut kuntoon) ja huomasi, että pyykkejä (hänen työvaatteitaan) ei oltu muistettu pesty. Hän alkoi noitumaan ja tiuskimaan ja kyseli, että missä hänen likavaatepyykkipussinsa on. Sanoin, etten ole nähnyt. Hän jatkoi noitumista ja etsi pussia kiukkuisena. Muistin sitten, etteivät vaatteet olleet pussissa. Että ovat nyt pyykkikorissa, olin ne kerännyt lattialta. Hän suuttui todella. Alkoi syyttämään minua jostain sanomisestani, että äänensävy oli ollut väärä. ??? Yritin kysyä häneltä, että siis mitä sanoin väärin. Hän ei muistanut ja sanoi, että muistele itse. Samaa jankutti koko ajan ja itse vain toistelin hämilläni, että oikeasti en muista. Niin kuin en edelleenkään muista, mitä ihmettä sanoin ”väärällä äänensävyllä”. Yritin varmaan kymmeneen kertaan sanoa, että rauhoitu jo, tää menee yli eikä oo kiva lapsista kuunnella tällaista. Rauhoittui sitten jossain vaiheessa lasten mentyä nukkumaan. Mutta toisteli, että et voi laittaa tätä yksin hänen piikkiin. ???
Esimerkkejä olisi lukemattomia. Joskus voi mennä pari päivääkin rauhallisissa merkeissä, mutta tavallisempaa on, että koko päivä on yhtä vuoristorataa, erityisesti viikonloput. Viime aikoina riitamme – joihin en itse myönnä edes enää osallistuvani muutoin kuin sanomalla että älä kiroile, rauhoitu tai muuta vastaavaa – ovat menneet samaa rataa: mieheni jauhaa jossain vaiheessa siitä, että taas tämä tietenkin menee hänen piikkiinsä ja sinussa ei ole mitään vikaa. Ja minä istun hiljaa ja ihmettelen, että mistä tämä taas lähti. Kiinnitän itse nykyään – erityisesti lasten syntymän jälkeen – tosi paljon huomiota siihen, mitä ja miten miehelleni puhun. En haluisi aiheuttaa taas yhtä räjähdystä. Käsiksi hän ei kuitenkaan ole kehenkään käynyt, vaikka puheet ovatkin olleet joskus vihjailevia.
Ja sitten yksi ongelma: jos en jaksa enää mieheni meuhkaamista ja haluan erota, mitä sitten? Hän on minulle vannottanut monet kerrat, että sitten mennään vaikeimman kautta. Ja minä en saa viedä lapsia häneltä. Ok, enhän minä veisikään, kyllä minustakin on tärkeää, että isän ja lasten suhde pysyy, vaikka vanhemmat eivät toimeen tulisikaan keskenään. Mutta kun on ongelma: välimatka. Asumme n. 500km päässä toisistamme. Ja jos eroamme, niin minä kuulemma vien lapset häneltä ellen muuta samalle paikkakunnalle hänen kanssaan. Vaikka tilanne on nytkin sellainen, että olemme lasten kanssa n. 2/3 ajasta muualla kuin mieheni luona. En tiedä, miten erosta selviäisin. En millään toivoisi lasten joutuvan riitakapuloiksi tai kärsimään mitenkään. Itse olen valmis lasten ja isän suhteen vuoksi kuskaamaan lapsia edelleen isänsä luona niin kuin tähänkin asti on toimittu, mutta miehelleni tämä ei kuulemma sovi.
Mitä siis teen? Olenko liian pikkumainen ja herkkänahkainen, kun en kestä mieheni tunteiden vuoristorataa? Pitäisikö minun vain sulkea korvani hänen öykkäämiseltään ja toivoa, etteivät lapset kopioi hänen käyttämismalliaan vai mitä? Olen niin väsynyt tähän tilanteeseen, etten tiedä mikä enää on normaalia käytöstä ja mikä menee yli.