Negatiivinen ja kontrolloiva mies ja avioliitto
Mä oon tosi hankalassa tilanteessa. Oon avioliitossa mieheni kanssa vaikka olemme nuoria. Mä rakastan miestäni ja jollain tasolla mieskin varmasti mua rakastaa myös. Ongelmia kuitenkin on ja kumpikin meistä on varmasti oman ripauksensa niihin tuonut.
Aloitan kuvailemalla miestäni. Hän on sulkeutunut ja tulee vain harvojen ihmisten kanssa toimeen. Useimpia ihmisiä hän pitää ääliöinä ja idiootteina. Moni mun kaveri ja ystävä on tällä listalla (vain yksi ei taida olla). Itsellään hänellä ei kai ole ystäviä, koska en ole kertaakaan ketään heistä nähnyt eikä hän heistä ole puhunut (paitsi kysyessä asiasta kyllä sanoo, että on paljon kavereita). Hän on hirveän kriittinen melkein kaikkea kohtaan (ihan yleisesti kaikkea, sanotaan nyt vaikka että maailmaa). Muiden mielipiteet ovat typeriä ja ääliömäisiä, jos ne eroavat hänen omastaan. Hän on hyvin kärkäs mielipiteissään eikä oikein osaa keskustella riitelemättä ellei hänen kanssaan ole samaa mieltä. Hän saattaa henkisesti hyökätä kimppuuni, jos sanon jotain, josta hän ei pidä. Toisinaan hän käyttäytyy myös fyysisesti aggressiivisesti ja saattaa jopa lyödä (tässä kohtaa huomautan, että itsekin saatan toisinaan saada hallitsemattoman raivarin, jolloin saatan lyödä. Käyn asian takia psykologilla). Esimerkiksi äsken, kun yritin selittää hänelle, että mua hermostuttaa hänen ajatuksensa käydä koulu huolimattomasti läpi huonoilla numeroilla ja sitten EHKÄ mennä töihin, jos jaksaa tai sitten pelata pokeria, jossa hän ei oikein pärjää vielä. No, hänhän menetti hermonsa. Ensinnäkin minä olin idiootti ja typerä, kun luulin, että maailma toimii niin, että koulunumeroilla olisi mitään väliä mihinkään, koska jos sulla on se ammattipaperi, niin kyllä se riittää vaikka numerot olisivat huonot. Ja olen todella lapsellinen ja ääliömäinen, kun luulen tietäväni jotain jostain kun en selvästikään tiedä. Ja sanojensa vakuudeksi hän nappasi jakkaran ja löi sen palasiksi. Koirani tästä tietenkin säikähti ja menin lattialle rauhoittelemaan sitä, paijaamaan ja juttelemaan rauhallisesti, koska se ihan tärisi. No SEKIN oli ääliömäistä ja typerää ja täydellinen idiootti tekee niin, koska ei sillä koiralla mikään ole ja minä kuulemma vaan paapon sitä. Tilanne eteni niin, että aloin itkeskelemään, johon mies ei kiinnittänyt huomiota aluksi, koiraa vasten itkin, koska se mua aina lohduttaa. Mutta jossain vaiheessa se oli naurettavaa mieheni mielestä, että miten mä nyt niin helvetin kiintynyt johonkin koiraan olen, siis eläimeen!
Seuraavaksi hän hyökkäsi uudelleen, kun olin hieman rauhoittunut enkä enää parkunut ääneen vaikka itkin edelleen. Vika on mussa, että hän on niin varuillaan. Koska hän ei koskaan voi tietää, joudunko osastolle (olin viimeksi n. vuosi sitten) ja koskaan ei voi tietää, että mitä keksin ja mitä teen tai en tee. Hänelle tulee siitä paineita, ymmärrän sen toki. Siksi olenkin pyrkinyt, etten puhu murheistani tai ongelmistani vaan mieluummin vetäydyn kirjoittamaan ja kuuntelemaan musiikkia (ja sekin on väärin). Mun olis kuulemma aika alkaa elämään omaa elämää ja lopettaa takertuminen. En tiedä, mitä hän tällä tarkoitti. Ehkä sitä, että olen paljon kotosalla. Se johtuu siitä, että viihdyn kotona ihan hyvin eikä mulla ole vielä hirveästi voimia suuntautua tuonne ulkomaailmaan vaikka siinäkin olen editynyt huimasti. Takertumisesta en tiedä, mitä tarkoitti. Mahdollisesti sitä, että olen usein puhunut, että hankin oman asunnon, mutten ole sitten hankkinut, koska se tuntuu jotenkin pakenemiselta. Nytkin katselen asuntoja, mutten ole puhunut miehelle mitään. Kerron muutosta vasta, kun/jos olen varma muuttavani ja asunto on jo löytynyt. Lisäksi mies sanoi, että mun pitäisi alkaa pitää huolta itsestäni (kuten parhaani mukaan teenkin). Hän vaatii hirveästi minulta, mutta mä en saa vaatia mitään häneltä.
Mies on mun mielestä psykoottinen, mutta en osaa arvioida, että kuinka paljon tällä on vaikutusta hänen tekemisiinsä. Kuitenkin olen vakuuttunut, että vaikutusta on. Hän kuulee puhetta päässään (=muiden ajatuksia), naureskelee ajatuksilleen, puhelee joskus ihan ihmeellisellä logiikalla, on ärtynyt ja suuttuu helposti. Hänen yleisasenteensa kaikkeen on todella pessimistinen ja vihainen. Hän ei tunnu osaavaan tuntea lainkaan empatiaa ja kohtelee muita ihmisiä tylysti. Kerran sain hänet mielenterveystoimistoon, jossa kerroin työntekijöille näitä asioita. He totesivat, että miehen köytös on normaalin rajoissa ja että mä en voi saada miestäni hakemaan apua, jos hän ei itse halua. Joten se siitä sitten.. Alkoivat kyselemään mun voinnista ja ilmeisesti luulivat että vika on korvieni välissä (mitä kyllä itsekin toisinaan epäilen.)
Olemme uskossa kumpikin, mutta mieheni on jotenkin ärsyttävän konservatiivinen. Koska Raamatussa lukee, että mies on perheen pää, niin hänen mielipiteensä luonnollisesti ovat parempia kuin minun, naisen. Ja olen häntä nuorempikin, joten olen tyhmempi enkä ymmärrä mitään. Hän huomauttelee jatkuvasti mun tekemistä synneistä ja ojentaa jatkuvasti mun käytöstä, mutta hän itse ei ota vastaan, jos kauniisti vastaan siihen, että ei hänkään ole synnitön.
Ylipäätään yleisfiilis miehestäni on joskus, että hän vihaa ihan kaikkea mahdollista ja mahdotonta ympärillään. Mikään ei ole koskaan hyvin ja aina kaikki on pielessä. Mitään tavotteita hänellä ei ilmeisesti elämäänsä ole. Ainakin äsken kun niitä kyselin niin vastasi vaan tyylillä, että haluaa käydä kuussa. Mutta kun totesin siihen, että okei, hän ei siis pyri elämässä eteenpäin, jos ei ole tavotteita tai haluja, niin hän suuttui. Huusi, että mikä paskanjauhaja mä olen, ja miksi valehtelen. Alkoi raivoamaan.
Tämä tilanne syö mua hirveästi, koska en enää oikein uskalla tuoda omia ajatuksiani tai tunteita julki. Piilotan murheeni ja suruni enkä jaksa hänen kanssaan jutella mistään, koska jos mulla on mielipiteitä, ne on huonoja. EN jaksa tulla aina lytätyksi ja alistetuksi, joten olen hiljaa ja siedän. Siihenkin mies muuten sanoi, että jos avioliitossa sietää toista niin se riittää (siis ihan tosissaan!) eikä tarvita mitään muita tunteita sotkemaan asioita. Hän kyllä itsekin kysyi, että miksi me aina riidellään, kun se on turhaa. No turhaa se onkin ja olen ihan kyllästynyt tähän. Mutta toinen vaihtoehto on, että nielen kaiken ja olen vain hiljaa ja kiltti vaimo, joka tekee kaiken miehensä pään mukaan. Siihen en kuitenkaan suostu. En ole niin vihainen tai loukkaantunut, jos mulle huudetaan ja raivotaan, mahollisesti rikotaan mun tavaroita ja väheksytään. Mutta kun mun koiraa kuritetaan kovalla kädellä ja siltä vaaditaan kohtuuttomia, niin silloin kilahdan. Sama juttu kissojen kanssa, jotka tosin ovat miehen. Aj, ja mähän en eläimistäkään luonnollisesti tiedä mitään, koska olen lukenut vain kirjoja (ja pyörinyt koko elämäni tallilla) ja hän on sentään asunut aina eläinten kanssa. Joten mun kiantani eläintenhoitoon on väärä, huono ja typerä. Miehen ainoa oikea, koska ”niin on aina tehty”.
Älkää käsittäkö väärin tätä vuodatusta. Mussa on varmasti paljon vikaa enkä edes kuvittele olevani helppo kumppani omassa ailahtelevaisuudessani ja sairauksissani. Mutta tää alkaa mennä mun mielestä jo vähän yli. Mieheni osaa olla aivan uskomattoman ihana ja mahtava. Meillä on hyvät hetkemme ja jos ei olisi, en todellakaan enää olisi tässä miettimässä, että mitä hittoa tekisin. Nyt alkaa kuitenkin jo tuntumaan, että mies ei halua muuttua tai ei ainakaan yritä muuttua. Ja jos totta puhutaan niin en edes tiedä, onko mulla oikeus vaatia toista muuttumaan. (toisaalta hänellä ilmeisesti on oikeus vaatia mua muuttumaan). En saanut häntä yrityksestäni huolimatta hoitoon, en saa häntä menemään vihanhallintakurssille. En saa häneen minkäänlaista otetta. Hän tekee mitä lystää ja milloin lystää, mutta mä en saisi tehdä mitään, mikä ei hänen mielestään ole ookoo ja silti mun pitäisi olla itsenäisempi ja olla välittämättä hänen mielipiteistään (jolloin tuloksena on riita). Jos mies ei hae apua, en yksinkertaisesti jaksa tätä tilannetta, koska silloin en näe toivoa paremmasta. Haluaisin joskus lapsia, mutta nyt kyllä tuntuu vahvasti siltä, etten missään nimessä tämän miehen kanssa, ellei hän muuta käytöstään. Pidän jo hyvin arveluttavana, että hänen seurassaan on eläimiä, sillä hän on niille todella kova! Ei siis varsinaisesti rääkkää tai kiusaa, mutta kohtelee vanhanaikaisesti eikä ymmärrä eläinten luonnollisia käyttäytymismalleja tai esim. koiran elekieltä edes mun selittäessä vieressä että ”lopeta se karjuminen, koira haukottelee, nuolee huulia ja kattoo muualle eikä se istu koska se yrittää rauhotella sua alistumalla makaamaan. Se sanoo sulle koko ajan, että älä ole vihainen, hän on kiltti koira”.
En tiedä, miksi tämän tänne kirjoitin, koska eihän kukaan mua voi tässä tilanteessa auttaa, muuta kuin minä tai mieheni. Olen nyt katsonut omaa asuntoa, jonne koirani kanssa menisin (kissoja tuskin saan sinne viedä, miehen kissat). Ei välttämättä vielä avioeroa, mutta sellainen aikalisä, että hei nyt; tähän on tultava muutos. Saatais kumpikin rauhassa miettiä, että mitkä asiat meille on tärkeitä, mitä halutaan tulevaisuudelta ja että onko toinen lainkaan sellainen, kenen kanssa haluaa jatkaa yhteistä taivalta.
Tuli helpompi olo kun kirjoitin tän. (: