Minun mieheni on myös sairaalloisen mustasukkainen, ja kaikessa hiljaisuudessa 2 vuoden yhdessäolon aikana "ajanut alas" liki kaiken sosiaalisen kanssakäymiseni sekä monet kaverisuhteeni. En voi käydä oma-aloitteisesti oikeastaan edes lenkillä. Outoa on se, että hän ei ole sitä varsinaisesti kieltänyt, vaan onnistunut rakentamaan sisälleni mekanismin, joka pyrkii välttelemään konflikteja ja saa minut pysyttelemään mieluummin kotona. Kuitenkaan, tarvittaessa, hän ei kaihda mitään keinoja saavuttaakseen tavoitteensa, eikä kadu mitään tekojaan, joita tekee pitääkseen vaimonsa erillään mahdollisista parisuhdettamme "uhkaavista" tekijöistä. Tuntuu, että olen vain varjo entisestä itsestäni. ☹️
Hiljattain kävimme mieheni kanssa psykiatrin vastaanotolla. Mustasukkaisuuden ja epävarmuuden aiheuttama ahdistus aiheutti hänelle itselleenkin jo fyysistä huonoa oloa. Lääkäri ehdotti terapiaa sekä lääkkeitä ahdistukseen. Paneuduttuani asiaan vielä tarkemmin, epäilen hänen kärsivän harhaluuloisuushäiriöstä ja ajoittaisista mustasukkaisuusharhojen aiheuttamista psykooseista. Alkoholilla tuntuu lisäksi olevan suuri rooli oireiden pahentajana. Olen nyt vaatinut häntä pitämään korkin kiinni, ja hän on tätä toivettani noudattanut, koska on huomannut itsekin, että alkoholi pelkästään pahentaa hänen oloaan.
Se, että hän osittain myöntää ongelmansa ja pyrkii hakemaan apua, antaa minulle pientä toivoa tämän suhteemme jatkumisesta. Lisäksi tunnen suurta myötätuntoa ymmärrettyäni hänen tilansa, joka on monien eri tekijöiden summa. Suurimmat syyt hänen ongelmiinsa löytynevät lapsuudesta. Minun lapseni asuvat kanssamme, joten en voi muutenkaan säntäillä ratkaisujeni kanssa. Menemme ensi viikolla terapiaan, ja tällä hetkellä se on minulle ainoa valo tunnelin päässä. 😟