Heippa isabella0 kuullostaa niin tutulta tuo käytös... meillä oli kans miehellä huono itsetunto. Jouduin kehumaan jostakin joka päivä muuten alkoi mököttää jos ei saanut kehuja ja sitten kaikki kotityöt ja muut jäi minun niskoille koska mies vetäytyi omiin oloihin ja "potki" minut pihalle omasta elämästään eli juurikin ei puhunut, vastasi muutamalla sanalla jos kysyi jotain. Mökötyksen kesto vaihteli paljon ja sen alkamista ei oikein pystynyt ennustaa.
Jalustalle nostaminen on kans tuttujuttu. Jossain vaiheessa meni siihen että nosti itseään jalustalle myös ystävien ja sukulaisten läsnäollessa ja teki sitä niin että jos olin tehnyt jotakin esim maalannut huoneen tai säästänyt rahaa ja ostin itselleni auton niin hän kertoi että hän on maalannut ja hän on ostanut minulle auton....
Teki kyllä ruokaa oli erittäin hyvä ruuan laittaja. Keitti kahvit, toisinaan toi jopa aamupalat sänkyyn mutta läheisyys puuttui myös. Ei halailua tai edes hetken vierekkäin istumista... seksiä silloin kun hän halusi jos en suostunut niin lähti ovet paukkuen tuli joskus myöhään illalla tai aamuyön tunneilla takasin. Jossain vaiheessa alkoi salaiset testailut "joo työkaveri vaan viestiä laittaa" ja toiseen huoneeseen meni viestittelemään ja naureskelemaan. Eron jälkeen sain ihmisiltä kuulla että oli pettänyt useaan otteeseen itse en häntä siitä kiinni saanut. Syytti minua pettämisestä vaikka koskaan en ole pettänyt. Jotenkin varmaan omatunto teki kepposet ja syytti sitten minua omasta teostaan ja osaltansa juuri se että häntä ei saanut kritisoida mistään niin käänsi omat virheensä aina jotenkin minun syyksi.
Empatia kykyä löytyi silloin kun hän pystyi hyötymään siitä jos hänen osoittamasta empatiasta toiselle ei ollut hänelle hyötyä niin sitä oli turha odottaa. Riitojen jälkeen jos, oli ymmärtänyt että hänenkin toiminnassa on vikaa, meni hetken aikaa hyvin toi kukkia vei syömään toimi ns normaalisti keskusteli ja ymmärsi mutta joka kerta tämä "korjaus liike" alkoi pikkuhiljaa hälvenemään. "Parempaa" hetkeä kesti viikosta kuukauteen tai kahteen ja sitten palattiin pikkuhiljaa vanhaan käytökseen takaisin.
Käytiin pariterapiassa useita kertoja usean kuukauden ajan. Näistä ei kuitenkaan ollut hyötyä koska hän ei yksinkertaisesti ymmärtänyt omaa käytöstään ei nähnyt siinä mitään väärää tai jos hetkellisesti näki niin jokin päässä tuli ja jyräsi tämän pienen ymmärryksen muutoksen. Lopulta terapeutti sanoi suoraan että kyseessä on narsisti ja jos narsisti ei itse ymmärrä omaa käytöstään niin hän ei tule muuttumaan. Jos haluat tulla narsistin kanssa toimeen joka ei näe omaa käytöstään niin sinun on vain alistuttava siihen.
Tiedän tunteen kun välität ihmisestä mutta tiedät maalaisjärjelläkin että kaikki ei ole kohdallaan niin siitä on todella raskasta lähteä tekemään korjausliikettä varsinkaan jos toinen ei pysyvästi pysty käsittämään asioita joista yrität puhua.
Mietin myös että voiko miehelläsi olla tunne-elämän säätelyn vaikeus eli juurikin ei osaa hahmottaa toisen tunteita seurauksena omista teoista??? Tiedä häntä niinkuin sanoit diagnoosia on paha normi ihmisen sanoa eikä kyllä pidäkkään diagnosoida kuin vain ammatti ihmisten.
Mutta ennenkaikkea haisua asiasta on. Et ole ainut joka saman kaltaisen asian kanssa on paininut enemmän tai vähemmän, raskaammin tai kevyemmin meitä on monia!
Kuitenkin muista sinä elät sinun elämää sinulla on vain tämänhetkinen elämä. Haluatko elää sen jännitys tilassa odottaen joko tämä olisi se hyvä lopullinen käänne. Sinun pitää saada olla sinä joka voit miehellesi puhua asiasta mitä päässä liikkuu ilman että tarvitsee miettiä mikä on reaktio. Olla tasavertainen oma itsensä toisen vierellä!
Uskon että saatte asiaa ratkaistua. Voimia se vaatii mutta kun lopullinen järjestys löytyy niin se palkitsee ja ennenkaikkea se epävarmuuden kuori joka lähtee pois antaa tilaa hengittää ja tuo todella paljon lisää asioita elämään joko omaan tai yhteiseen!
Pidän peukkuja sinulle ja ennenkaikkea muista että elät ensisijaisesti itsellesi et voi olla tasavertainen jos et saa sanottua asioita eikä toinen niitä sitten edes ymmärrä. Puhuminen on se tärkein sen kun saa onnistumaan niin saa asioita eteen päin joko toinen ymmärtää tai sitten ei mutta puhukaa siitä löydät ratkaisun.
Kevät tulee aurinko paistaa varjoihinkin tulee valoa 🌻🙂🌻