Narsismia vai voiko tästä selvitä?
Olen kamppaillut vaikeassa parisuhteessa 6 vuotta. Kaksi yhteistä lasta 2 ja 4 vuotiaat, sekä minun ed.liitosta 14v tytär. Riitaa tulee miehen kanssa milloin mistäkin, milloin häntä ei huomioida tarpeeksi (pitäisi halailla tarpeeksi), milloin tyttäreni ei puhu hänelle, milloin hänelle ei kerrota perheen asioista esim. kuka meillä on käynyt, soittanut jne… Syitä siis saa aikaiseksi vaikka mistä.
Yleensä miehen kierrokset alkaa nousemaan jostain syystä, mikä lopulta päättyy räjähdykseen: tavarat lentää, ovet paukkuu, nyrkkiä isketään seinään, josta seuraa päivien mökötys. Ja lopulta kun asiaa selvitellään, hän on sitä mieltä että hänellä on ollut täysi oikeus ko. käytökseen, kerran häntä ärsytetään. Anteeksi hän ei voi pyytää, kun ei kerran ole mitään aloittanutkaan.
Isän raivo/mökötyspäivinä kaikki ovat varpaisillaan, kun tunnelma on niin kireä. Olisin niin paljon halunnut antaa pienemmille lapsilleni ehjän kodin. Mutta minua alkaa pelottamaan, mikä merkitys tällaisella tulehtuneella ilmapiirillä on meille kaikille. Vanhinta tytärtäni mieheni on kertonut inhoavansa, ja hänelle on sitä parempi mitä enemmän tytär on poissa kotoa. Pelottaa milloin tyttäreni huomaa tuon ajatuksen. Päätöksen tekeminen lähtemisestä tuntuu niin vaikelta, milloin on aika luovuttaa… Olemme käyneet vuoden parisuhdeterapiassakin, ja vaikka kuinka yritän itseäni muuttaa, asiat ei parane: aina löytyy uusi aihe raivareille.
Nyt mieheni totesi, että olisi syytä erota, kun minä ja tyttäreni ahdistamme häntä päivittäin. Luovuttaminen tuntuu vaan niin pahalta, miten jaksan yksin niin pienien lasten kanssa? Mies sanoi viikon sisällä useaan otteeseen, etttä haluaa erota. Totesin tähän, että en voi muuta kuin hyväksyä päätöksen. Mutta nyt minusta tuntuu, etten pysty luovuttamaan. Välillä mielessä on kaikki huonot muistot, seuraavassa kaikki yhdessä koetut hyvät hetket. Tuntuu, että järki lähtee. Miten tämä voi olla näin rankkaa!!!! Öisin valvon,kun pohdin asiota ja päivisin olen niin ahdistunut, että hyvä, että pystyn hengittämään. Viimeinen toivoni olisi, että mieheni suostuisi käymään jossain juttelemassa omasta henkisestä pahoinvoinnistaan. Haluaisin saada vastauksen siihen onko mieheni narsistinen, joka ei pysty koskaan muuttumaan, vai onko vielä toivoa jäljellä. Toisaalta tuntuu, että onko kuitenkin jo aika antaa periksi ja hyväksyä väistämätön. Apua, erosta selviytyneet?