Naisen haluttomuus ja masennus vai aseksuaalisuutta?
Kuten jo otsikkokin kertoo… Ongelmana on siis minun haluttomuuteni, jota ei varmaankaan vaikea masennus yhtään auta.
Olen ollut parisuhteessa saman miehen kanssa nyt hieman päälle 4 vuotta, eikä seksi ikinä ole ollut minulle mitenkään tärkeää, ei edes alkuaikoina. Mieheni oli ensimmäinen seksikokemukseni, ja ihan ok sellainen. Alkuaikoinakin harrastimme seksiä vain muutaman kerran viikossa. Kerrat hiljalleen vähentyivät, ja nyt viimeinen vuosi on mennyt täysin ilman seksiä, mikä jo vaikuttaa parisuhteeseenkin. Haluttomuudelleni ei tunnu löytyvän minkäänlaista selitystä. Pystymme mieheni kanssa keskustelemaan asiasta, ja muutenkin suhde on kunnossa, mikäli nyt tuota seksin puuttumista ei lasketa. Olen miettinyt haluttomuuden syyksi kaikkea e-pillereistä masennuslääkkeisiin. Masennuslääkkeitä syön vuoden verran, mutta lopetin, koska tunsin eläväni kuin pilvessä. Lääkkeiden lopettaminen ei tosin palauttanut halujani, jos niitä koskaan edes on ollut. E-pillereitä en halua lopettaa, koska niistä on paljon muutakin hyötyä, mutta olen miettinyt, voisivatko ne olla syynä haluttomuuteen? Joillakinhan näin on. Masennuksen johdosta käyn tällä hetkellä terapiassa, jossa käsitellään myös tätä ongelmaa seksin suhteen, mutta eipä siitä tunnu apua olevan. Olen jo ajatellut, että ehkä todellakin olen aseksuaali, jota ei siis seksi kiinnosta ollenkaan. Tämä ajatus kuitenkin ahdistaa, koska haluaisin olla ihan normaali, ja nauttia muuten hyvästä parisuhteesta, ja ilahduttaa parempaa puoliskoani.
Löytyisikö ketään, kenellä olisi sama tilanne? Miten olette päässeet yli, vai onko suhde kariutunut?