Hei Hopeapaju!
Myönnän ihan ensi alkuun, että oma asenteeni ihastusjuttuja kohtaan on aika erilainen kuin aiemmilla kirjoittajilla. Eli jos ei tunnu yhtään omalta, voit toki sivuuttaa viestini kokonaan.
Mutta mutta. Itse en näe ihastumisissa mitään pahaa tai hävettävää - niin kauan kuin ne pysyvät ihastumisina. KAru totuus on, että ihmistä ei ole tehty elämään tiukan monogaamisessa liitossa koko elämäänsä. Ei sitä sokeudu muille, vaikka olisikin naimisissa ja pitkissä liitoissa on suvantokausia, jolloin sitä voi olla valmis vaeltelemaan ajatuksissaan. Koska pidän asiaa hyvin luonnollisena en itse näe, miksi sitä pitäisi hävetä tai pitää pahana. Itse asiassa olen ottanut ihan päinvastaisen kannan ja nautin ihastuksistani silloin, kun niitä tulee. En tarkoita tällä, että heittäydyn johonkin juttuun kyseisen miehen kanssa vaan ihan vaan nautiskelen niistä miellyttävistä tuntemuksista, joita ihastuminen aiheuttaa. Kohde ei yleensä ole tietoinen eikä saakaan koskaan tietää, koska se ei edes ole hänen asiansa vaan minun asiani.
Ajattelen, että syyllisyyden poteminen asiasta, joka ei oikeastaan edes ole omassa vallassa, on paitsi turhaa niin myös vahingollista. Tarkoitan tällä sitä, että KUKAAN ei voi täysin hallita ajatuksiaan ja että syyllisyys saattaa itse asiassa pitkittää ihastumista. Siitä tulee silloin eräänlainen kielletty hedelmä, mikä toisaalta usein kiihottaa mielikuvitusta lisää. Siksi pyrin itse "elämään ihastuksen läpi", mihin voi kyllä kuulua esim. se, että lakkaan pitämästä yhteyttä kyseiseen mieheen, koska se on kyllä totta, että tekemisissä oleminen ruokkii ihastusta, mutta itsekseen ihastus yleensä laantuu lyhyen ajan kuluessa.
Ihastus on, tavallaan, merkki siitä, että omassa suhteessa on hiljainen kausi. Jos ne tunteet ja tarpeet tyydyttyvät puolison kanssa niin ei ihminen ihastu juuri silloin muihin. Siksi ihastusta voi itse asiassa myös pitää ikään kuin hälytyskellona oman suhteen tilasta, että nyt tarttis teherä jotain. Usein tilanne on vielä siitä hyvä, että suhde ei ole mitenkään karilla vaan hälytys tulee tosi ajoissa. Eli jos ja kun on ihastunut, miksei vuodattaisi sitä tunnekokemusta puolisolleen? Ei sanoin vaan teoin eli että pyrkii ikään kuin suuntaamaan osan siitä ihastuksesta puolisoon. Ihastumisesta tulee hyvä olo, sydän hypähtelee, sitä tuntee itsensä kauniiksi ja haluttavaksi. Miksei sitten veisi puolisoon treffeille, laittaisi hyvää ruokaa, kehuisi tätä, viettäisi seksikkäitä hetkiä puolison kanssa?
En itse kannusta ihmisiä puhumaan ihastuksesta oman puolison kanssa ellei tilanne ole todella vakava ja paha, koska puoliso tarpeettomasti loukkaantuu. Yleisesti ihastumisjutuista kannattaa jutella ja sopia, miten toimitaan, jos ja kun toinen ihastuu johonkuhun. Me esim. olemme sopineet, ettemme puhu aiheesta ihastumisen aikana vaan sitten, kun tunnekuohu on jo laantunut ja ihastuminen on kokonaan ohi. Silloin kumpikaan ei turhaan huolestu, että vakavoituuko tuo juttu nyt ja onko jotain vaaraa.
Sen tosin kehtaisin sanoa, että sen ulkomaalaisen tuttusi kanssa sinun kannattaisi olla rehellinen. Voit olla rehellinen ihan ihastumisestakin. Voit joko sanoa, että ehkä teidän ei kannata nyt jutella hetkeen, koska sinulla on voimakkaita tunteita, joiden haluaisit laantuvan tai voit kertoa, että sinulla on tunteita, mutta olet kyllä turvallisesti naimisissa etkä aio mitään. Ihmisistä on usein miellyttävää kuulla, että heihin on ihastuttu, vaikkei heillä itsellään olisi sellaisia tunteita. Se on imartelevaa sellainen ja ihmiset usein suhtautuvat siihen lämpimästi ja ymmärtävästi (elleivät ole kakkiaisia, mutta sellaisista kannattaakin hankkiutua eroon). Siksi siitä voi, ainakin omien kokemuksieni mukaan, ihan vain jutella sen kohteen kanssa ilman sen kummempaa agendaa. Aiheesta puhuminen itse asiassa usein merkitsee alkusoittoa ihastuksen laantumiselle, etenkin, jos toinen ei koe yhtään samoin, koska se on sitä tunteiden läpikäymistä, minkä jälkeen ne ikään kuin haihtuvat kuvioista. Toisaalta, jos pitää mahdollisena, että homma syvenee ja siitä on merkkejä, sitten voi vain puhaltaa pelin poikki ja sanoa, että nyt täytyy pitää kommunikaatiotauko.
Tällaisia ajatuksia.