mustasukkaisuusharhainen

mustasukkaisuusharhainen

Käyttäjä epäilty aloittanut aikaan 07.01.2018 klo 11:26 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä epäilty kirjoittanut 07.01.2018 klo 11:26

Mieheni epäilee perusteettomasti minun pettäneen häntä. Onko kellään samanlaisia kokemuksia? On aina ollut vähän mustasukkainen ja kontrolloiva, mutta nyt syksyllä tilanne paheni huomattavasti. Oli ”tajunnut” että olen pettänyt häntä vuosia ja vielä useiden kanssa.
Täysin viattomasta tilanteesta teki päätelmänsä. Olen ollut uskollinen koko avioliittomme ajan ja tämä perusteeton epäily tuntuu tosi pahalta. Lisäksi hän alkoi uhkailla minua ja lupasi kostaa myös niille miehille, joiden kanssa muka olin häntä pettänyt.
Tilanne kärjistyi niin pahaksi, että pelkäsin fyysistä väkivaltaa.

Käyttäjä 24vuodenjälkeen kirjoittanut 10.01.2018 klo 21:38

Sairas mustasukkaisuus on paha sairaus. Sillä on tapana pahentua ajan myötä, mikä tekee siitä erityisen ilkeän sairauden. Väkivallalla uhkailu on myös väkivaltaa. Minun paras neuvoni olisi hakeutua tällaisestä suhteesta pois. Ymmärsin kuitenkin, että olette seurustelleet jo vuosia ilman näitä ongelmia? Näin yhtä äkkiä ilmaantunut, voisi kyllä viitata muuhunkin vainoharhoja aiheuttavaan sairauteen.

Käyttäjä epäilty kirjoittanut 11.01.2018 klo 11:01

Hei,
Kiitos kommenteistasi. Noita uhkailuja olen kyllä kuullut vuosia, mutta ovat aina liittyneet liialliseen alkoholin käyttöön ja on uhkailut ovat kohdistuneet myös muihin henkilöihin.
Ensimmäisen kerran jouduin pakenemaan kotoani ja alkoholia ei ollut mukana kuvioissa.
Olen tuota eroa miettinyt jo pitemmän aikaa. Sekin pelottaa, koska uhkaa etsivänsä minut
ja tekevänsä sitten uhkauksensa todeksi.
Välillä tuntuu todella epätoivoiselta koko tilanne...

Käyttäjä 24vuodenjälkeen kirjoittanut 11.01.2018 klo 20:53

Minulla oli nuoruudessani suhde, johon liittyi hyvin sairasta mustasukkaisuutta ja pahoinpitelyä. Siksi tiedän, ettet pelkää suotta. Eron tekeminen ei ole helppoa ja eron yrittäminen voi olla kohtalokasta. Ymmärtääkseni se on juuri pahin hetki, jolloin voi sattua jotakin. Itsekin muista kauhun hetkiä, kun ei uskaltanut liikkua siinä pelossa, että jostakin tienpäältä mukaan kaapattaisiin. Hän tuntui olevan joka puolella. Sitä vainoamista jatkui pitkään, ja muistamiseni kestänyt jopa vuosikymmeniä.

Sinun pitää olla varovainen ja suunnitella harkiten katoamisesi, mutta miten se olisi mahdollista. Toivon, että täällä osaisi joku kertoa. Minä olin parikymppinen silloin, eikä suhteemme ollut kestänyt kuin viitisen vuotta, niin ettei se ollut sellainen taakka, kuin teidän aikuiselämänne pituinen suhde.

Varmaan turvakodeista saisit tietoa. Et saa vähätellä vaaran tunnetta. Se on suuri virhe, jonka väkivaltaa kokevat erehtyvät aliarvioimaan. Tuntuu pahalta, että hän uhkaa hakea sinut takaisin. Sellaistahan se minullakin oli oikeasti. Se vihan määrä ja mielentila jossa nämä ihmiset liikkuvat, ei ole ollenkaan tervettä. Kun pääsin hänestä eroon ja aloitin uuden hyvän suhteen, saatoin herätä kauhun tunteeseen painajaisessa, jossa hän oli vaatinut minut takaisin. Oli suuri helpotuksen tunne kun heräsi ja tajusi, ettei ikinä suostuisi enää siihen takaisin.

Ryhdy vakavasti pohtimaan, mitä sinun on tehtävä 🙂👍

Käyttäjä Alnus kirjoittanut 13.01.2018 klo 14:08

Hei, minäkin lähtisin turvakodeista kyselemään kuinka edetä. Joillain paikkakunnilla on Ensi- ja turvakotien tarjoamaa ilmaista avokriisipalvelua. Itsekin väkivallan uhan alla eläneenä neuvoisin sua putämään kirjaa uhkailuista. Lyhyt kuvaus minä päivänä, mistä tilanne lähti ja mitä se sisälsi. Jos tilanne etenee siihen että esim joudut hakemaan lähestymiskiellon, näistä on apua. Apua myös sinulle, kun näet kuinka usein väkivaltaa saat pelätä. Usein mieli vähättelee ja kaunistelee tilanteita joissa osallisena on itselle läheinen.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että sairaalloisesti mustasukkaisen ja väkivaltaan taipuvaisen kanssa et välttämättä yhteistä ymmärrystä asiasta saa. Kovasti voimia, toivottavasti tilanteesi ratkeaa parhain päin!

Käyttäjä Harhaluulo kirjoittanut 14.01.2018 klo 13:34

"Aikaisemmassa elämässä" minua on petetty, ja huijattu. Parhaat kaverit petti, ja kyräili selän takana.. Tätä epäilin vuosia, ja kysyinkin, mutta tietenkään asiaa ei myönnetty. Kuitenkin vuosien päästä asiat osoittautui todeksi.. Kaveriporukassa käytettiin paljon eri päihteitä, ja käytin itsekin. Sen seurauksena uskon vahvasti, että minulle on jäänyt jonkin asteen psykoosi päälle. Nyt olen jättänyt tuon vanhan elämän, kaverit, ja päihteet. Löysin elämääni unelmien naisen, joka on auttanut minua elämässä eteen päin. Kuitenkin joskus alan epäillä häntä, kun vanhat demonit päässä ottaa vallan. Hän on kiltti, herkkä, mukava ja maailman ihanin nainen. Ja en ikinä uskoisi, että hän pystyy tekemään mitään pahaa minulle, tai muille. Aina näiden riitojen jälkeen asioista, näen ihmisen joka ei halua satuttaa minua, mutta on todella väsynyt ymmärrettävästi. Silti aina välillä päässä alkaa riivaamaan, ja ajatukset on sairaita. Nuorempana olin pitemmässä suhteessa, jossa nainen petti minua lähes aina, kun sai viinaa päähän. Ja olipa hänellä pari kertaa toinen kylässä, kun hänen luo menin.. En tiedä miksi jäin siihen suhteeseen niin pitkäksi aikaa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja kun elämässä on petetty vuosia, on vaikea luottaa. Minua on koitettu hoitaa eri lääkkeiden avulla, mutta ei koskaan psykoosi vaan ahdistus, masennus ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön lääkkeillä. Kertokaa kokemuksia tai ehdotuksia miten selvitä tästä. Enkä aja loppuun ihmistä ketä rakastan.. Vaan saan jatkaa elämäni loppuun ihmisen kanssa ketä rakastan..