Hei! Haluaisin suunnata nämä ajatukset kaikille, jotka ovat todella mustasukkaisia kumppanistaan, ja tiedostavat sen itsekkin, ja haluavat muuttaa ajatusmallejaan.
Pohjana tälle omalle pohdinnalle ovat omat kokemukset, itsekin edellisessä suhteessa olin äärimmäisen mustasukkainen, ja minua myös petettiin. Nämä kaksi asiaa myös ruokkivat toisiaan, ainaisesta kumppanin vakoilemisesta ja kyttäämisestä ja kuulustelemisesta ei ole hyötyö, päin vastoin.
Nyt kun olen aloittanut uuden suhteen, olen joutunut puntaroimaan omia toimintamalleja ja ajatusmaailmaa uudelleen.
Ensinnäkin. Olette suhteessa molemmat vapaaehtoisesti, olette valinneet toisenne. Viihdytte yhdessä ja välitätte toisistanne.
Kumpikaan ei siltikään ole sokea, eikä voi kulkea silmälaput silmillä. Vaikka joku onkin kumppanin mielestä kaunis/komea, se ei tarkoita sitä että hän heti olisi toisen helmoihin juoksemassa, kun silmäsi välttää. Tottakai on silti luonnollista että hyvän näköisen ihmisen huomaa, huomaathan itsekkin!!
Toiseksi. Toisen pakkomielteinen kyttääminen ei hidasta millään tavalla, jos se paljon pelätty pettäminen tapahtuisi. Päin vastoin, olen huomannut että jos toista kokoajan aiheetta epäilee, hän loppujen lopuksi herkästi ajattelee että petetään nyt sitten kun kuitenkin epäillään.
Jos kaksi ihmistä on yhdessä onnellisia ei siihen pysty kukaan tulemaan väliin.
Toki suhteissa on kriisivaiheita, jollon pettämiset helpommin tapahtuvat, mutta yleisellä tasolla hysteerisen mustasukkainen pelko kestää kokoajan.
Toista ihmistä ei voi omistaa! ”Jos joku sinut pystyy minulta viemään, niin sitten siinä käy niin.” Painottaen niin ettet usko että kumppaniaisi kukaan sinulta pystyisi voittamaan! Noin sanomalla kumppanille hän tiedostaa että hänellä on itsellä vastuu omista teoistaan, ja että hänen tulee olla uskollinen uskollisuuden takia, ei siksi että toinen kyttää niin voisi jäädä kiinni.
Olen itse sanonut poikaystävälleni niin, ja myöskin tiedän, että jos minua petetään, en jää enää suhteeseen. Poikkeus voisi olla esim jos pettänyt osapuoli itse kertoo ja on katuva yms.
Mutta kuitenkin, kaikki tulee aina jotain kautta ilmi, ja omaa energiaa ja suhteen positiivista ilmapiiriä on turha uhrata sen miettimiseen, ”pettääkö se nyt, kukahan tuo on, onkohan tuo sen mielestä kaunis” jne.