Olen ollut parisuhteessa parisen vuotta. Välillä tosin tuntuu kuin olisin yksin omalla puolellani ja hän omalla puolellaan. Hän on mielestään aina oikeassa, ja minä väärässä. Viime aikoina on tuntunut kuin kävelisin munankuorilla. En saa sanoa mitään, mihin hän voisi reagoida. Pienestä asiasta hän onnistuu tekemään todella suuren.
Esimerkiksi kysyin yhtenä päivänä häneltä, eikö hän tykkää ostaa kukkia. Olimme keskustelleet ruusuista, ja kerroin pitäväni niistä. Kysymykseeni hän vastasi, että olen ymmärtänyt aivan väärin. Ja minä aiheutan sen, että hänestä tuntuu, että nyt kukat ovat tärkein asia. Ja en arvosta ollenkaan muita asioita joita hän eteeni tekee. Ja sitä paitsi, jos tahdon ruusuja, miksen itse ole ostanut niitä hänelle. Tämän jälkeen hän myös väitti, että jos hän ei osta minulle ruusuja, hän on huono poikaystävä. Ja on minun syytäni että haluan aina riidellä. En ole koskaan sanonut näitä asioita joita hän sanoo, mutta tuntuu todella pahalta ettei hän voi vain sanoa oi anteeksi, korjaan asian ja ostan sinulle joku kerta ruusuja.
Hän sanoo että minä aiheutan kaikki riitamme, koska olen niin herkkä ihminen. Ehkä se on totta, olen herkkä. Ja jos alan itkemään, hän vain jatkaa omien askareidensa parissa niin kuin minua ei olisi olemassakaan. Hän sanoo, että olen mahdoton ihminen ja minun kanssa ei voi keskustella mistään asiasta. Suutun toki, jos siihen on aihetta, ja voi olla että joskus olen suuttunut aiheettakin. Kerran tunsin olevani huono jossakin asiassa, ja hän sanoi että minun täytyy lopettaa tuntemasta sillä tavalla, koska hän on eri mieltä. Ja koska hänen mielestään olen hyvä, ja se on totuus, minulla ei ole syytä tuntea negatiivisia tunteita. Lisäksi on vaikea puhua hänen kanssaan vain yhdestä asiasta. Jos riitelemme, hän heittää vanhoja asioita sekaan. Esimerkiksi jos yritän sanoa nätisti, että olisi kiva jos tekisit tämän asian toisella tavalla. Hän saattaa sanoa, että ethän sinäkään tehnyt niin silloin viime kesänä, tai että minä raivostuisin jos hän sanoisi samalla tavalla minulle.
Tai olisikohan parempi vain erota? Mietin sitä usein. Tuntuu mahdottomalta saada hänet ymmärtämään että hän ei ole aina oikeassa, ja usein olenkin ollut samaa mieltä hänen kanssaan, pyytänyt anteeksi, vaikken oikeasti ollutkaan sitä mieltä. Tai onko sellaisia miehiä yleensäkään olemassa, jotka osaavat myös myöntää, että ovat joskus väärässä?
Luulen että poikaystävälläni on jonkinlaisia itsetunto-ongelmia. Joskus kysyin, tunteeko hän että on ollut väärässä viimeisimmän 3 kk aikana. Hän antoi pitkän listan, mutta pienen keskustelun jälkeen tuli ilmi, ettei hän tuntenut itse olleensa väärässä tuolloin, vaan useat eri henkilöt olivat sanoneet hänelle hänen olleen väärässä. Eikä hän tahtonut tästä asiasta keskustella sen enempää, koska se sai hänet masentuneeksi. Mutta eikö ole ihan tervettä välillä miettiä, jos monet ihmiset sanovat että teet nyt jotain väärin, että ehkä olenkin tehnyt jotain väärin ja katsoa peiliin? Vai onko se todella niin vaikeaa?
Onko ongelma sittenkin minussa, enkö vain ymmärrä miehiä?