Miten tästä selviää
Kerronpa minäkin tänne oman tarinani. Olen eronnut yli 20 vuotta kestäneestä suhteesta noin vuosi sitten. Olin vasta lapsi, kun aloimme seurustella. Vuosien varrella exäni on pettänyt minua usein, aina olen antanut anteeksi, koska ydinperhe on minun kuvitelmissani ollut se ainoa oikea elämäntapa. Lapsuudenkodissani sain kärsiä jatkuvasta pelosta isäni alkoholismin takia. Myös exälläni on ollut alkoholi aina kuvioissa mukana, nykyään ei enää niin paljon. Ennen eroamme koin muutaman vuoden jatkuvaa ahdistusta ja tuskaa suhteessamme erään selvittämättömän asian takia. Emme osanneet selvittää tuota asiaa yhdessä, vaan aina saimme siitä riidan aikaiseksi. Minun olisi kuulemma vain pitänyt olla kärsivällinen.. Lopulta tilanne johti siihen, että emme juuri edes puhuneet toisillemme. Elimme yhdessä kuin kaksi täysin vierasta ihmistä. Sitten minä tyhmyyksissäni sanoin haluavani erota, kun ei tästä mitään tule. Toinen vaikutti todella tyytyväiseltä, auttoi minua kaikin tavoin saamaan tavarani uuteen asuntoon yms. Hän jopa kertoi käyneensä eroa läpi jo monta vuotta ja että tämä oli hänelle helpotus.
Nyt minun tilanteeni on se, että en osaa rakentaa omaa elämää ollenkaan. Enhän ole koskaan elänyt yksin. Tämä yksinäisyys on todella ahdistavaa ja pelottavaa. Jokainen päivä on alkanut tuntumaan eilistä pahemmalta. Sydämen tykytystä, käsien ja jalkojen turruutta, pahaa oloa joka todella ahdistaa. Ystäviä minulla ei juuri ole, exällä niitä on sitäkin enemmän ja hän eleleekin uutta elämäänsä todella iloisesti eteenpäin. Uusi nainenkin hänellä jo on. Olen saanut käytyä asioitani jonkin verran läpi yhden ystäväni kanssa, mutta eihän hänkään minua voi tästä mustasta kuopasta nostaa. Työterveyspsykologilla olen yrittänyt puhua, mutta en tiedä onko siitäkään apua. Olen aina elänyt niin exäni kautta, etten osaa puhuakaan muusta kuin hänestä. Miten minulla voisikaan olla ystäviä, kun jutut on aina ex sitä ja ex tätä. Nytkin mietin mitä hän tekee, en osaa ajatella itseäni enkä nähdä mitään minkä vuoksi elää. Onhan minulla toki lapset (ovat jo aika isoja), mutta silti… Ex on ollut ainoa rakkauteni ja tärkeintä elämässäni ja nyt elämäni on aivan pirstaleina.
Ymmärrän nyt, että meidän suhteessa viime aikaiset ongelmat ovat olleet pitkälti minun korvien välissä eikä missään muualla.
Miten tästä voi enää nousta ja nähdä valoa missään??? Tiedän, että meitä yksinäisiä ihmisiä on paljon, mutta miten te jaksatte päivästä toiseen? Mistä ammentaa se ilo jokaiseen päivään, kun aina on ollut enemmän tai vähemmän melankolinen ihminen?
Toivottavasti joku jaksaa lukea vuodatukseni ja ehkäpä jopa vastata