Miten selvitä eteenpäin henkisen väkivallan ja eron jälkeen?
Hei,
Kirjoitan tänne ensimmäistä kertaa… Takana on 18 vuoden suhde, josta 13 vuotta oltu naimisissa. Lapsia on kolme, vanhin 17 ja nuorin 6 vuotta. Kuukausi sitten mies muutti kotoa pois vaikkakin lähelle. Vuosi kuljettiin terapiassa, kumpikin omalla terapeutilla ja vasta tajusin mikä meidän suhdetta vaivasi. En jaksa vieläkään oikein sisäistää koko asiaa ja se on tosi vaikea hyväksyäkään. Miten voi olla suhteessa 18 vuotta tajuamatta missä mättää… Tietää vain että jotain on vialla ja kuvittelee, että itsessä vika ja yrittää korjata viallisia asioita itsestään. Eli siis tajusin, että meidän kotona on ollut henkistä väkivaltaa (ensimmäisinä neljänä vuotena myös fyysistä). Eli tekemiset vahdattiin, elinpiiri oli rajattu, meikkaaminen/hiusten laitto kielletty, tietyt vaatteet kielletty, ainainen vähättely/haukkuminen/syyllistäminen, milloin olin huora, milloin huono äiti jne.
Vuosi sitten yritin ekaa kertaa tosissaan lähteä, silloin olin valmis lähtemään yksin ilman mitään, kun luulin että kaikki vika minussa. Mies uhkasi itsemurhalla siitä lähtien… Nyt tilanne kuitenkin raukesi kun soitin poliisit hänen uhatessa minun tappamista. Olen masennuslääkityksellä (ollut n. 2 kuukautta), mutta jotenkin on vaikea selviytyä päivistä, ei jaksais oikein mitään… Aamulla kyllä saa pakotettua itsensä ylös, jotta saa lapset kouluun, mutta sitten ajatukset alkaa harhaileen. Välissä tulee älytön syyllisyys koko tilanteesta, tulevaisuutta ei oikein jaksa ja osaa ajatella. Mies on kylläkin enimmäkseen antanut rauhan… Välissä vaan uhonnut jotain… Onko vastaavia kokemuksia? Koska ja miten pääsen syyllisyydestä eroon ja koska elämä alkaa taas maittaan ja miten kauan muilla on mennyt saada itsensä ”kuntoon” henkisesti? Tällä hetkellä kuljen kyllä terapeutilla viikottain ja saanki siitä apua, mutta kun kaikki tuntuu niin toivottomalta. Illalla kun panee nukkuun, toivoo että huomenna olisi parempi päivä, mutta yleensä ne vaan on pahentuneet…
Kertokaa omista kokemuksista, kauanko meni ennenkuin ”selvisittä” takaisin elämään… Terapeutti sanoo, että olen toipumaan päin, mutta miksi ei tunnu siltä. 😑❓