Sama on koettu. Minutkin jätettiin ja samalla idolini romahti alas jalustaltaan. Tuskat olivat helvetilliset ja itsetuhoiset ajatukset hirvittäviä. Päässäni tapoin myös miehen ja erityisesti hänen naisystävänsä kerta toisensa jälkeen. Onneksi en todellisuudessa.
Siitä on nyt huomenna kulunut viisi kuukautta. Olen alkanut toipua. Uutta suurta rakkautta ei ole ilmaantunut, mutta kiitos lääkityksen, terapian, ystävien ja Tohtori Ajan olen selvinnyt edes jotenkin. Kestän yksinoloa nykyään aivan eri tavalla kuin ennen.
Olennaista on kiinnostua jostain muusta. Aloita vaikka uusi harrastus. Tee kaikenlaista, mistä pidät ja yritä syödä kohtuudella. Jos et saa mitään alas, tarvitset ammattiapua! Minua on auttanut myös tosi paljon liikunta, jota olen harrastanut reippaasti nyt kesälläkin. Liikunta edistää endorfiinien tuotantoa ja fyysinen olo paranee, samoin unen määrä ja laatu.
Minulla on myös rakas luova harrastus, useitakin, joiden parissa aika kuluu kuin siivillä. Uskonnosta ja filosofiasta olen saanut paljon lohtua. Vertaistuellakin on merkityksensä. Olennaista on päästä sen pahimman vaiheen yli, tavalla tai toisella. Itsesääliin vajoamista on lähes mahdoton välttää, mutta aikansa ryvettyään on noustava siitäkin suosta.
Miljoonat ihmiset ennen meitä ovat kokeneet saman. Niin kurjalta kuin se kuulostaakin, koska meidän juttumme on aina meille ainutkertainen. Mutta jos jopa kidutuksen uhritkin saattavat jäädä henkiin, mikseivät sitten rakkaudessa pettyneet? Kidutusta sekin on, mutta jollain tavalla minäkin rämmin tässä eteenpäin askel kerrallaan vaikka jalka uppoaakin aina välillä ilkeään hiekkaan.
Bruce Fisherin kirjasta Jälleenrakennus voisi olla apua. Muitakin vastaavia teoksia löytyy. Itse pyrin vaikeissa vaiheissakin pitämään kiinni sovitusta ohjelmasta ihan vain säilyttääkseni itsekunnioitukseni. Menin esim. aina töihin vaikka kyyneleet valuen. (Se ei välttämättä ollut viisasta, mutta se oli minun ratkaisuni... en halunnut luovuttaa, antaa periksi tuskalle, jotta se ei olisi nielaissut minua kokonaan.)
Jos menet lääkäriin, saat todennäköisesti sairaslomaa, ehkä jonkun lääkereseptin. Se on ensiapua, mutta luonto parantaa. Anna paranemiselle mahdollisuus. Uskalla kokea kaikki tunteet, niin vähitellen voit päästää niistä irti.