Miten selvitä eron tuskasta?
Olen viiskymppinen mies jonka ero astui voimaan viime toukokuussa. Tapailimme eksän kanssa vielä kesän ja syksyn. Sitten päätimme että on varmaan parempi lopettaa tapailu koska ”tuntuu ettei tapailu johda mihinkään, enään”.
Pystyimme ratkomaan mikä meni pieleen avioliitossa ja yhdessä asumisessa joka kesti viisivuotta. Eksäni oli ja on vaativapersoonallisuus, lisäksi hänellä on ”kyky” sanoa todella rumasti. Hän itse kertoi kehittäneensä jo ylä-asteella verbaalisen tavan ”pistää jauhot suuhun” jos joku tuli ”vittuilemaan”.
Minulla taas on lapsuuden trauma isästä joka sai raivokohtauksia selvinpäin kuin kännissä. Isäni huusi ”jauhot suuhun” koko muulle perheelle (hänellä on vaikea persoonallisuus häiriö ja kaksi suuntainen).
No, edellisessä liitossani kun tuli riitaa eksvaimoni ”pisti mulle jauhot suuhon” samalla tavalla kuin koko lapsuuteni, nuoruuteni isäni oli tehnyt.
Olin lapsena kehittänyt tavan muuttua ”kivikasvoksi” koska se oli ainoa tapa selvitä isän huuto raivokohtauksilta. Minulle on/oli kehittynyt tunnelukko kun minulle huudetaan, tai puhutaan ivaavaan sävyyn lukko menee päälle. Menen lukkoon niin että en pysty sanomaan ”loukkasit minua ja minusta tuntuu todella pahalta” lisäksi kasvoistani ei voi lukea sisäisen kärsimyksen määrää.
Avioliitossa kun eksäni ”tölvi” minua verbaalisesti lukko meni aina päälle, josta seurasi pahaa oloa.
Pystyin ottamaan loukkauset puheeksi vasta seuraavana päivänä tai muutaman päivän kuluttua, ja kun olin pantannut tunteitani asia usein vääristyi tai paisui. Ja riita oli lähes kaottinen.
Tunsin että jotain tapahtuu riidoissa ja silloin kun minua vähäteltiin. Tunnistin tunnelukon vasta tässä kuukausi takaperin, kerroin sen viesteissä eksälle, johon hän vastasi ”kyllä järkeen käypää”. Kun avioliitossa aloin voimaan huonosti enkä käsittänyt miksi aloin järjestää traamoja. Ei mitään pettämisis juttuja vaan kun juovuksissa riitelimme saatoin lyödä puupenkin lattiaan rikki, tai heittää juomalasin seinään kun hermo meni. En vahingoittanut eksääni mutta pahaolo oli niin käsittämättömän kova että minusta tuntui että minun täytyy tehdä jotain jotta toinen näkee minut ja pahan oloni.
No, ei draamat auttaneet parisuhdetta päin vastoin.
Nyt kun emme ole nähneet kuukauteen minulla on ikävä häntä ja samalla käsitän ettemme voi olla yhdessä koska eksäni ei myönnä sitä että hän tölvi minua puheillaan, tai myöntää mutta ei niistä voi/saa suuttu niin että hermostuu, tai järjestää draamaa. Siis ei puheista voi suuttua niin paljon.
Mä olen traumatisoitunut lapsuudessa isän raivokohtauksista, ja mollaamisista jotka olivat ”pelkkiä” sanoja. Olen käsitellyt terapioissa suhdettani isän sairaisiin kohtauksiin, ja olen saanut diagnoosit masennusjaksoja ja epävakaan persoonallisuuden pelkillä sanoilla.
Mitä mieltä olette kuinka paljon ”pelkillä” sanoilla voi satuttaa? Ja kun sitä satuttamista jatkuu kuukausia ja vuosia….