Miten selviän tämän syyllisyyden kanssa?
Olen ollut naimisissa mielenterveys- ja päihdeongelmaisen mieheni kanssa 12 vuotta. Ei se paha mies ole, hirveän kiltti ja mukava itseasiassa, ja yrittää kovasti, mutta yhtään mitäänhän tästä ei tunnu tulevan.
Olen huutanut, raivonnut, uhkaillut, koittanut auttaa, vienyt hoitoon, kulkenut mukana terapeuteilla ja psykiatreilla – mielestäni koittanut ihan kaikkeni. Luulen, että en taida jaksaa enää.
Olen hoiva-alalla ja saan töikseni hoitaa ihan tarpeeksi. Hoidan vakavasti masentunutta miestä vielä vapaa-aikanakin. Tämä ei ole missään nimessä normaali parisuhde. Elelemme kuin sisko ja sen veli, tai kuin hoitaja ja potilas; seksielämämmekin on loppunut jo vuosia sitten.
Kaiken hyvän päälle nyt kesäkuun alussa yks kaks elämääni tupsahti mies, josta en nyt kertoile sen enempää; joka tapauksessa hän on ilmoittanut rakastuneensa minuun ja haluaisi suhteen kanssani. En ole pettänyt miestäni; sellaista en tekisi, mutta jotenkin tuntuu, että eikö minullakin olisi oikeus onneen tässä elämässä?
Olen itse jo masentumaan päin enkä ole ollut tyytyväinen elämääni pitkään aikaan. Vaikka tiedänkin, että näin ei pitäisi ajatella, ajattelen kuitenkin; kuka huolehtii miehestäni, jos minä lähden? Minulla on voimakas hengellinen vakaumus ja koen siksikin syyllisyyttä, jos särjen avioliiton. Toisaalta haluaisin uskoa, että Jumala on luonut onnen ja ilon jotta kokisimme sitä myös täällä maan päällä.
En mahda mitään näille kauheille syyllisyyden tunteille. Toisaalta varmaan syyttelisin itseäni siitäkin, jos hylkäisin tämän uuden tilaisuuden onneen tämän fantastisen miehen kanssa.
Ja tiedän, että pärjäisin kyllä yksinkin. Mutta kuka siitä hemmetin reppanasta sitten huolehtii? Eihän se suihkuunkaan pääse jos en minä patista. Mitä ihmettä minä oikein teen?