Miten pääsen yli katkeruudesta ja annan anteeksi?
Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä 40 vuotta, 36 naimisissa. Riitojemme aiheet on useimmiten ollut
se, että minusta tuntuu että olen aina kantanut ns kokonaisvastuun kaikesta (lapsista, kotitöistä ym) ja mieheni tekee vain ne asiat, jotka häntä huvittavat. Nyt tuntuu, että olen saanut tarpeekseni tästä hotellin pidosta. Haluaisin myös että minua huomioitaisiin jotenkin, en tarkoita kalliita lahjoja tms, mutta edes kiitos silloin tällöin olisi mukava ja vaikkapa ehdotus että menisimme ulos syömään tms. Nyt kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa ja olen itse työtön, on minulla tietenkin aikaa tehdä kotityöt, mutta silti hän voisi jotenkin osallistua. Kateellisena kuuntelen toisia aviopareja kun he juttelevat tekevänsä yhdessä ruokaa, käyvänsä esim elokuvissa, me emme tee mitään yhdessä. Lisäksi mieheni on pettänyt minua, eka kerran n. 15 vuotta sitten ja viime vuonna hän tunnusti pettäneensä minua toisen kerran (saman naisen kanssa!) parisen vuotta. No, sen jälkeen ajattelin ensin että nyt riitti, mutta en ole saanut rohkeutta muuttaa elämääni eli tässä sitä nyt sitten kärvistelemme edelleen. Miehelläni on todella vaikeaa näyttää tunteitaan ja puhua niistä ja minä kun haluaisin niin puhua. No tällä hetkellä puhevälimme ovat täysin poikki, ainoastaan silloin kun lapset käyvät, pystymme puhumaan, muuten on todella hiljaista. Olen niin katkera ja vihainen hänelle, tuntuu että viimeiset 15 vuotta on ollut täydellistä näytelmää ja valehtelemista hänen puoleltaan. Mitään ”kunnon” syytä hän ei ole pettämiselleen sanonut, eikä pyytänyt kunnolla edes anteeksi. Minusta tuntuu että ainoa mikä häntä tässä harmittaa on että hän paljastui…En ole käynyt kenenkään ulkopuolisen kanssa juttelemassa, kunnallisiin palveluihin on pitkä jono ja yksityiset ovat kalliita. Olen lukenut toisten kirjoituksia ja uskottomuutta käsitteleviä kirjoja: neuvoksi annetaan että pitää antaa anteeksi itsensä takia ja yrittää unohtaa menneet, mutta en pysty siihen. Voiko joku neuvoa miten voin jättää menneet taakse, antaa anteeksi hänelle? Minusta tuntuu että olen hänelle kakkosvaihtoehto, taloudenhoitaja. Viime vuonna pettämisen selvittyä yritin tosissani antaa anteeksi ja ”aloittaa alusta”, mutta kun huomasin että hän ei mitenkään muuttanut omaa käytöstään (osallistunut kotihommiin tai ehdottanut yhteisiä juttuja) niin menin jotenkin ihan lukkoon. Ei suhdetta voi parantaa yksin, jos toiselta ei saa mitään vastakaikua. APUA