Miten osaisin muuttaa yhteisestä asunnosta omaan?
Hei…
Minulla on takana jo neljä vuotta suhdetta, jossa henkinen väkivalta on kolmas osapuoli. Mieheni on käynyt terapiassa, olen itse käynyt terapiassa, muutaman kerran olemme päässeet yhdessäkin (Turussa tosin ei näitä tilaisuuksia tule juuri vastaan, paitsi jos on varaa maksaa yksityisestä).
Jotenkin koen, että mies ei ota terapiaa edes vakavissaan. Hän odottaa koko ajan sen loppumista, mikä sinänsä ei ole huono asia, mutta käytöstä se ei ole muuttanut kuin ihan hitusen alussa, ja nyt olemme takaisin lähtöpisteessä. Tai oikeastaan jo senkin takana.
Saan riitojen aikana kuulla olevani huora, idiootti, vajaa, apina, sellainen, jonka kanssa kukaan ei voi elää, olematon, ja kaiken huipuksi olen ilmeisesti itse syypää siihen, että minua on ala-asteella kiusattu. Olin silloin todella lihava, ja myös opettajan lapsi. Eilen vielä tähän listaan lisättiin se, että olen epätoivoinen ja ettei ole ihme, että en ole koskaan saanut miestä, koska olen ollut niin ruma. (Tosin, seurustelusuhde minulla on ollut ennenkin, ja lukuisia miespuolisia ystäviä, jotka ilmeisesti joko eivät välitä kaameasta ulkonäöstäni, tai voisiko olla mahdollista, etten heidän mielestään edes olisi niin hirveä?).
En saa muutettua kotoa. Nyt on jo viimeiset hetket käsillä. Rahaa ei ole, ja pelkään tulevaa, vaikka olen asunut yksin monta vuotta ennen mieheni tapaamista. Tällä hetkellä olen opiskelija yliopistossa, joten en uskoisi olevani ihan tyhmäkään. Kuitenkin se luikertelee mieleen. ”Sä et tule ikinä menestymään elämässä”.
Eniten pelkään yksinäisyyttä, ja kannan huolta myös kolmesta lemmikistämme. (Marsuja, melko helppohoitoisia onneksi kuitenkin). Tai saa sille nauraa, mutta minulle ne ovat niin hirveän tärkeitä. Minun pitäisi saada ne jotenkin mukaan, ja pystyä hoitamaan niitä kunnolla. Jos eläinlääkärimaksuja tulisi eteen, niin söisin itse vaikka seiniä, jotta saisin ne hoidettua terveeksi.
Mieheni vaatii itselleen kaikkia kihlalahjojamme, ja lahjoja, jotka hän on minulle vuosien varrella ostanut (mm. ainoa talvitakkini). Itse en niistä juuri perusta, takista kylläkin, koska uuteen ei ole varaa. Villapaitoja kyllä omistan, joten varmaan selviän. Mies haluaa myös yhteisen sänkymme, joka on kihlarahoilla ostettu. Koska hänen sukulaisiltaan tuli enemmän, se kuuluu hänen mielestään hänelle. Miten tuollaiselle ihmiselle voi selittää, että hän ei olisi yksin ensinkään edes saanut kyseisiä rahoja?!
Kesämökillä on myöskin minulle kuuluvaa tavaraa; miten ne saa sieltä pois? Hän on minulle velkaa viime kuun vuokrasta; pelkään, ettei hän maksa niitäkään, ja summa on yli 300 e (maksan itse aina vuokran opintotuesta ja asumislisästä, hän maksaa oman osuutensa minulle takaisin, ainakin on ennen tehnyt niin).
Ja kaikista pahinta on, että olemme jo alkukesästä, kun asiat olivat terapian jäljiltä ja jatkuessa hyvin, varanneet matkan Egyptiin, lähtö maanantaina, jouluaattona. Miten voin lähteä sinne hänen kanssaan??! Syytökset lentävät, jos matkan perun, ja jos en peru, olen onneton ja rahaton. Säästin reissua varten pitkään, ja ajattelin, että se olisi ihana tapa irtautua joulustressistä, ja kerrankin olen saanut jotain ihan itse aikaan. Nyt tuntuu, että kyseinen matka on pahinta stressiä, mitä osaan kuvitella. Tiedän, että mieheni varmaan käyttäytyy ihan hyvin muiden edessä, mutta en jaksa innostua reissusta, enkä tiedä, pystynkö sielläkään iloitsemaan. Voisiko lääkärintodistuksella saada matkan vielä peruttua syynä perheväkivalta?
Olen kysymyksiä täynnä, ja olo tuntuu niin pieneltä. En jaksa enää syytöksiä. Yöllä nukuin taas olohuoneessa, niinkuin ennen vanhaan. Kun uni viimein kahdelta tuli, heräsin jo ennen kolmea siihen, kun näin unta, että avomieheni yrittää tappaa minut peruuttamalla autolla päälleni, huudellen samalla ikkunasta loukkauksia, ivaa ja pilkkaa. En halua tätä enää, mutta en osaa toimia mitenkään. Apua. ☹️