Miten olette toipuneet persoonallisuushäiriöstä?
Pelkään olevani jonkin sortin narsisti. Siskoni ja yksi ystäväni ovat vihjanneet tästä, mutta aluksi vain loukkaannuin tapani mukaan. En muutenkaan osaa ollenkaan käsitellä itseeni kohdistuvaa kritiikkiä. Siksi haluan heti eroon niistä tilanteista, joissa voisin paljastua tyhmäksi tai huonoksi. Luovutan ”kilpailutilanteissa” nopeasti. Minun pitää onnistua kaikessa tosi hyvin tai muuten luovutan, kun en kestä huonouteni esiintuloa. Olen vaihtanut työpaikkaa, jos olen saanut kritiikkiä tai hävinnyt kilpailussa. Oikeasti kysymyksessä ei edes ole ollut kilpailu, vaan minun sairas pakkoni onnistua aina parhaiten ja olla (pomon) suosiossa.
Monet ihmiset eivät pidä minusta. Se tuntuu hirveältä. En oikeasti tajua sitäkään, miksi kaikkien muka pitäisi pitää minusta, mutta kuitenkaan en tahdo kestää sitä, ettei pidetä. Luulen, että minusta ei tykätä, koska olen ollut liian tällätty (meikit, hiukset, kauniit vaatteet huonon itsetunnon paikkaamiseen) ja muutenkin keinotekoinen. Olen myös ollut todella itsekäs, esim. asettanut oman urani lasteni ja mieheni asioiden edelle. Pelkään, etten edes osaa välittää muista ihmisistä oikeasti. Nyt olen alkanut yrittää keskittyä esim. lasteni kouluasioihin ja toivoisin jaksavani olla pitkäjänteinen. Pitkäjänteisyyttä minulla on riittänyt tähän asti vain oman itseni ”rakentamiseen”, varsinkin työn alueella.
Nyt todellinen tilani kirkastui minulle, ja se on järkyttävää. Kadun itsekeskeistä käyttäytymistäni. Olen sairas sioitä, miten olen elänyt. Haluaisin muuttua, mutta pelkään mm., että en osaa olla aito. Tunteitani en nimittäin paljasta muille tai sitten olen jotenkin hysteerisen liioiteltu, niin että se näyttää teennäiseltä.
Pelkään, että olen joku piilonarsisti, kun olen aina tuntenut, että itsetuntoni on surkea ja olen koko elämäni hävennyt itseäni ja jännittänyt muita, parempia ihmisiä. En siis ole esiintynyt röyhkeänä, tmv. enkä muuten koskaan pitänyt muita tyhminä. Olen vain elänyt itsekkäästi, piittaamattomasti. En niin välitä rakentaa kategorioita, mutta persoonallisuushäiriöstä varmaan on kohdallani kyse.
Tajuan, että häiriintymiseni johtuu lapsuudestani ja perhesuhteistani. Suvussani on paljon muista piittaamattomia ihmisiä. Haluaisin oikeasti muuttua, mutta ainakaan en uskalla mennä terapiaan, mm. koska pelkään, että kukaan terapeuttikaan ei kestäisi minua vaan pitäisi rasittavana tai vastenmielisenä tai vähintäin epäkiinnostavana. En oikeasti tajua, miksi minun pitäisi olla niin kiinnostava, mutta kuitenkaan en meinaa kestää sitä, etten ole.
On hirveätä tajuta itsestään näin raadollisia asioita. Jos joku on kokenut vastaavaa tai miten on alkanut parantua, niin olisi hieno kuulla siitä.